Hoe het begon: BMW M5

BMW M5 E28
BMW M5 E28BMW M5 E28BMW M5 E28BMW M5 E28BMW M5 E28BMW M5 E28
BMW komt op zeer korte termijn op de proppen met een feest-editie van de dertigjarige M5. Drie decennia geleden was het de E28 die als eerste de magische lettercombinatie kreeg opgeplakt.

De eerste M5 was bovendien één van de eerste straatauto's die BMW's motorsportdivisie ooit voerde. In 1984 was de spectaculaire tweezitter M1 er weliswaar al, maar voor de M3 moesten de liefhebbers nog tot 1986 wachten. Vanaf 1980 werd er alvast een voorproefje gegeven op de M5 in de vorm van de M535i, op basis van de 5-serie van generatie E12.

De eerste echte M5 werd gepresenteerd op onze eigen AutoRai. Amsterdam was daarmee een belangrijke wereldprimeur rijker: de snelste 5-serie was meteen ook de snelste productiesedan tot dan toe. Verantwoordelijke daarvoor was een 3,5-liter zes-in-lijn met 286 pk. Het blok stuwde de 'Fünfer' op tot een snelheid van 246 km/h. Aan de buitenzijde was er weinig te zien van al deze kracht: op wat speciale logo's, mooie wielen en subtiele spoilerrandjes na was de M5 niet te onderscheiden van z'n mindere broeders.

De laatste M5 van deze eerste generatie werd gebouwd in 1987. In totaal zijn er 2.191 gebouwd. Na de E28 volgde de E34 (zes-in-lijn), E39 (V8), E60 (V10) en de huidige F10 (opnieuw een V8).

In deze video zie je hoe Marc Klaver met een aantal oude BMW M-modellen de Nürburgring onveilig maakt. Natuurlijk zit daar ook de legendarische E28 bij!

Video

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.