Het geheime wapen van Nissan - 'In 2028 zijn we nummer 1'

Een gamechanger voor de elektrische auto

Nissan Solid State Battery
AutoWeek 46 2023
AutoWeek 46 2023

Je leest het in AutoWeek 46 2023

Voor Nissan gaat de Solid State Battery alles veranderen. Dat beweren althans CEO Makoto Uhcida en SVP Powertrains Toshihiro Hirai in gesprek mert AutoWeek tijdens de Japan Mobility Show 2023. Oftewel, hoe de Solid State Battery Nissan van de elektrische middenmoot weer terug naar de top moet gaan brengen.

Dat uitgerekend Nissan in de voorhoede van de Solid State Battery-technologie wil lopen is eigenlijk niet zo vreemd. De Japanse gigant is namelijk niet bang om met opzienbarende modellen of technieken te komen. In letterlijke zin (denk aan de Cube of de Juke), maar ook in figuurlijke zin zoals met de Leaf. Dat was in feite de eerste functionele elektrische auto voor een betaalbare prijs en in veel opzichten had die auto alles in zich om een game changer te zijn. Toch werd hij dat niet helemaal en inmiddels wordt Nissan links en rechts ingehaald door de concurrentie, de Ariya loopt bijvoorbeeld aanzienlijk minder ver voor de troepen uit. Toch heeft Nissan achter de schermen niet stilgezeten en tijdens de Japan Mobility Show 2023 toont het merk niet minder dan vijf elektrische concept-cars. Van de avontuurlijke Hyper Adventure tot de compacte Hyper Punk en van de enorme MPV Hyper Tourer tot de spectaculaire supercar Hyper Force. Die laatste twee zijn bovendien voorzien (op papier dan) van een All Solid State Battery (ASSB) en precies dat moet het geheime wapen worden van Nissan, legt Senior Vice President Powertrain & EV Engineering Toshihiro Hirai uit in een exclusief gesprek met AutoWeek.

Solid State Battery moet voor Nissan een Game Changer worden

“We laten heel bewust vijf concepts zien omdat we geloven in de All Solid State Battery en in de mogelijkheden van V2X-technologie, dus bidirectioneel laden. De Solid State Battery wordt echt een game changer voor ons. Een van de de voordelen zie je bijvoorbeeld in de Hyper Tourer Minivan. Omdat de batterij heel compact is en dus makkelijk in de bodem past, blijft er heel veel ruimte over boven de vloer en is het zwaartepunt laag.” Juist in die inzet op het ontwikkelen van ASSB-technologie schuilt echter ook het antwoord op de vraag warom Nissan op dit moment niet in de voorhoede loopt bij de huidige generatie EV’s. “We hebben de ambitie uitgesproken om in 2028 een functionele Solid State Battery op de markt te hebben en de afgelopen jaren zijn we bezig geweest met de ontwikkeling van deze technologie. We zitten nu in een Pilot-stadium, we weten dat de technologie werkt en gaan volgend jaar een fabriek opzetten om de batterijen ook daadwerkelijk te produceren. We weten dat bij de huidige generatie batterijen China erg dominant is, we zien de snelle opkomst van een bedrijf als BYD. Maar er zijn maar een paar bedrijven echt bezig met Solid State en wij denken in 2028 daarom een game changer te hebben.”

In gesprek met de verzamelde pers onderschrijft Nissan-CEO Makoto Uchida de disruptieve werking van de snelle opkomst van Chinese EV’s. “We hadden verwacht dat deze ontwikkeling stapsgewijs zou plaatsvinden, maar het gaat heel erg snel.” De CEO ging zelfs zo ver om de recente ontwikkelingen vanuit China als een “wake-up call” te omschrijven, al wilde hij zich niet uitlaten over de wijsheid van eventuele importheffingen op auto’s vanuit China. “Zolang het speelveld gelijk is, is concurrentie gezond. Het dwingt ons om vanuit onze rol als EV-pionier te kijken naar hoe we competitief kunnen blijven op alle markten waar we actief zijn”.

Nissan Solid State Battery

Nissan CEO Makoto Uchida op de JMS 2023 met drie van de vijf Concepts

Technologie Solid State Battery is van Nissan

Sinds het einde van de vorige eeuw zit Nissan in een alliantie met het Franse Renault en inmiddels is Mitsubishi het derde lid van die alliantie. Toch is het Nissan dat de voortrekkersrol heeft bij de ontwikkeling van de nieuwe batterijtechnologie. Hirai: “De reden dat we de technologie in eigen huis ontwikkelen is dat de batterij veel invloed heeft op andere aspecten van de auto, het lage zwaartepunt bijvoorbeeld. Dus het is essentieel dat we zelf die technologie ontwikkelen. Natuurlijk kijken we naar de andere leden van de alliantie, zeker als het op de productie aankomt want daar liggen grote uitdagingen. Maar de technologie is van ons.” Ook de CEO onderschrijft het belang van de alliantie en van samenwerking met andere bedrijven in het algemeen. “We denken nu op een andere manier over de auto’s die we op de markt brengen en met de regels die we zien voor EV’s zou het een enorme uitdaging voor ons worden om het helemaal alleen te doen. Als je wilt veranderen, dan zul je partners moeten zoeken”.

Nissan Solid State Battery

Nissan zit nu in de pilotfase, de bedoeling is de komende jaren op te schalen.

Niet alleen inzetten op Solid State Battery

Hoewel alle pijlen bij Nissan dus op dit moment gericht zijn op de komst van de Solid State Battery, zegt Hirai dat er ook gekeken wordt naar een efficiëntieslag bij de elektromotoren zelf. “Als we nu kijken naar de Ariya, dan hebben we heel stille, krachtige motoren en we zullen die technologie blijven ontwikkelen zodat de motoren compacter, efficiënter en goedkoper worden. We kijken bijvoorbeeld goed naar het terugbrengen van de hoeveelheid zware metalen in de motoren. Die zijn nu nog vooral nodig om de warmtebestendigheid te verhogen, maar daar denken we stappen in te kunnen zetten. Dat is ook nodig als we nadenken over een eventuele sportauto. De elektromotor heeft de wereld van de sportwagen veranderd. Daarbij kijken we naar alle soorten elektromotoren, maar voor bijvoorbeeld onze e-4orce technologie is de snelle responstijd van een synchroonmotor essentieel. En we hebben op dit vlak natuurlijk een groot voordeel met de ervaring met de Leaf en we denken dat we onszelf daarmee kunnen differentiëren ten opzichte van de nieuwe merken.”

Het zal dus nog even een paar jaar duren, maar als we Hirai vragen of hij gelooft dat Nissan in 2028 weer de voorloper is op het gebied van elektrische mobiliteit, zegt hij met een twinkeling in z’n ogen: “Dat is onze intentie. En de voorbereidingen zijn in volle gang.”

Lezersreacties (24)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.