Hendrik Balters, Head of Future Opel Products - Interview

‘Opel blijft Duits, spannend en toegankelijk’

Opel Hendrik Balters
AutoWeek 46 2019
AutoWeek 46 2019

Je leest het in AutoWeek 46 2019

Sinds de Franse PSA-groep over Rüsselsheim regeert, brandt er maar één vraag op ieders lippen: wat gaat er met De Blitz gebeuren? Als iemand het weet, dat moet het wel Hendrik Balters zijn: al 30 jaar Opelaner en verantwoordelijk voor de toekomstige producten van Opel.

In welke mate heeft de overname door PSA uw toekomstplannen beïnvloed?

“Sommige veel, andere minder. Het ligt eraan hoe vergevorderd een project al was bij de fusie. Een aantal introducties ging zonder probleem door, andere werden onderbroken om opnieuw ontwikkeld te worden op moderne PSA-platformen. En dan is er nog een derde categorie, met de Crossland X en Grandland X, die sowieso samen met PSA waren ontwikkeld en die daarom ook gewoon zijn doorgegaan. Al met al viel de impact van de overname dus wel mee.”

Om Opel te saneren heeft de top van PSA vooral het complexe karakter van het merk verminderd. Wordt uw vrijheid als autobouwer daarmee ingeperkt?

“Nee, integendeel. Door platformen en aandrijflijnen te rationaliseren, creëer je besparingen en synergieën waarmee je ergens anders weer budgetten vrijmaakt. Op die manier kunnen we verbeteringen doorvoeren die relevant en zichtbaar zijn voor de klant, zoals bij de nieuwe Corsa het geval is. Zonder steun van PSA zouden we geen matrix-koplampen in het B-segment kunnen aanbieden, om maar een voorbeeld te noemen. De rest van onze nieuweling voelt en rijdt zoals je dat van een moderne Opel verwacht, ondanks dat er een gedeeld CMP-platform onder zit.”

Kunt u omschrijven hoe een Opel anno 2020 moet rijden?

“We gebruiken daar intern de term Autobahn-proof voor. Als Duits merk blijft het voor ons belangrijk hoe onze producten op de snelweg presteren, bij hoge snelheden. Daarom is comfort te vinden in een Opel, maar evenzeer de precisie en de stabiliteit die nodig zijn om in zulke omstandigheden veilig uit te wijken en te stoppen. Als zelfs onze stadsauto’s dat kunnen, dan weet je dat die hun mannetje ook bij lagere snelheden zullen staan. Kortom: we zorgen voor een extra veiligheidsmarge in onze auto’s, samen met een hoge graad van rijcomfort en -precisie.”

Is comfort niet juist een Frans kenmerk in plaats van Duits?

“Maak je geen zorgen: we zijn onze eigenheid heus niet aan het verliezen. PSA heeft Opel niet ingelijfd om ons te assimileren, maar wel om een sterk Duits merk in zijn portfolio te hebben, met alle kenmerken van dien. Opel blijft dus trouw aan zijn principes door auto’s aan te bieden die fraai gelijnd zijn en ook dynamisch voor de dag komen. De voordelen: dankzij de moderne platformen zijn onze nieuwe modellen een stuk lichter, daardoor ook dynamischer en tevens concurrerend op het vlak van CO2-uitstoot. De zuinigste verbrandingsmotor in de Corsa produceert maar 85 gram volgens de nieuwe WLTPmetingen.”

Toch is er ook op dat terrein nog werk aan de winkel, want zonder PSA zou Opel de strenge CO2-doelen voor 2020/2021 wellicht niet gehaald hebben.

“Ook daarom is het belangrijk om onderdeel te zijn van een moderne groep, met dito platformen die zoals gezegd lichter en zuiniger zijn dan de oude GM-varianten waarmee we eerder moesten werken. Dat verleden zijn we nog niet helemaal kwijt. Toch hebben we ook binnen PSA targets te halen om bij te dragen aan de goede cijfers van de gehele groep. Het feit dat zowel Peugeot als Opel in de nabije toekomst een volelektrische versie van zijn B-segmenter aanbiedt, draagt daar alleen maar aan bij.”

Vanwaar het idee om hybrides over te slaan en meteen voor een volelektrische versie van de nieuwe Corsa te gaan?

“We willen met de Corsa-e een overtuigend en tegelijk opvallend concept in de markt zetten: een stadsauto die volgens de strengere WLTP-normen 330 kilometer ver komt en toch voor 30.000 euro te koop is. Als je die nu kunt aanbieden, zou het bijna stom zijn om eerst een hybride of een plug-in te ontwikkelen. Het is gewoon de winnende combinatie in dit segment, die ons meteen een extra CO2-voordeel geeft.”

Anderzijds komt de nieuwe Mokka er ook aan, die misschien nog belangrijker is dan de Corsa. Denkt u daarmee net zo’n groot statement te kunnen maken?

“Ik denk dat we met de Corsa laten zien waar het nieuwe Opel toe in staat is: om een technologisch vooruitstrevend product neer te zetten dat iets met je doet. Verwacht zeker zoveel van de volgende Mokka, die niet alleen hoge ogen gaat gooien met zijn design, maar ook met zijn voorzieningen. Veiligheidsvoorzieningen aan de ene kant, met rijhulpsystemen die doorgaans een klasse hoger aangeboden worden, en een comfortuitrusting tot massagestoelen aan toe. We verwachten er heel wat van.”

Voorspelt u een even mooie toekomst voor de nieuwe Insignia, in een markt gedomineerd door SUV’s en cross-overs?

“De trend naar opgehoogde voertuigen is er, dat zal ik niet ontkennen. Tegelijk blijft de vraag naar zogeheten low roof vehicles bestaan, met name vanuit grotere vloten die hun CO2-uitstoot streng gelimiteerd zien. Op dat vlak scoren lagere auto’s, met een goede luchtweerstand en een gunstiger gewicht, nog altijd beter. Iets wat volgens onze prognoses niet gauw gaat veranderen en de volgende Insignia bestaansrecht geeft, zelfs op lange termijn.”

Moeten we het alleen nog hebben over de Astra, die in faceliftvorm tegen de nieuwe Golf 8 moet aantreden.

“Op de beurs van Frankfurt hebben we de geüpdatete Astra gepresenteerd, die naast een nieuwe neus vooral een nieuw gamma motoren introduceert: turbobenzines en -diesels met drie cilinders en de beste CO2-waarden in hun segment. De zelfontbrander klokt af op 90 gram, de handgeschakelde benzines zitten onder de 100 gram. Zodoende hebben we bij de huidige generatie geen behoefte aan mild hybrids of andere oplossingen om de brandstofefficiëntie van de Astra te verbeteren. Over 2 à 3 jaar kijken we wel verder.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

PRIVATE LEASE Opel

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.