AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
hE15 kent haken en ogen
Minister Jacqueline Cramer opende twee weken geleden Neerlands eerste hE15-tankstation en zag helemaal zitten met deze brandstof.
HE15 is in principe bestemd voor alle auto's en bestaat voor 15 procent uit ethanol. Het bijzondere is dat die ethanol 'nat' is (met 4 procent water). Dat is goed voor het milieu, aldus Cramer, want het kost veel energie om de conventionele ethanol 'droog' te krijgen (minder dan 1 procent water). Hier stopt het goede nieuws echter, want het 'natte' aspect is tegelijkertijd het grote manco.
Het grote percentage van natte ethanol kan namelijk voor corrosie in het brandstofsysteem zorgen, aldus auto-importeurs. Volgens een tabel op de site van hE Blends, de leverancier van de brandstof, behouden alle Flexfuel-auto's garantie van de importeur als de bezitter hE15 tankt. Een belrondje langs de importeurs leert ons echter dat het niet verstandig is om klakkeloos hE15 te tanken. "Onze Nederlandse modellen zijn niet geschikt voor deze brandstof," meldt de Renault-importeur. Ook Ford is die mening toegedaan: "We hebben onze motoren niet getest op het gebruik van hE15 en dus kunnen we niet garanderen dat een motor het ook op de langere termijn goed blijft doen bij het tanken van deze brandstof." HE Blends zegt verzekerd te zijn als automobilisten problemen krijgen, maar wij adviseren u toch maar even te wachten tot ook de importeurs groen licht aan deze brandstof geven.
Plaats een reactie
Lees ook
Nieuwe Lexus ES: als hybride én als EV naar Nederland - Eerste kennismaking
Toyota RAV4: tot 100 km elektrisch - eerste kennismaking
Nieuws
Apple presenteert Carplay Ultra: Carplay gaat verder dan ooit
Nieuws
Mercedes-AMG test nu ook de airco van zijn elektrische ‘SUV’
Nieuws