Hacker kraakt sjoemelsoftware Volkswagen

NOx-uitstoot stijgt door afknijpen AdBlue-toevoer

Volkswagen TDI software diagnose (foto ANP)
Een lid van de Chaos Computer Club, de grootste 'hackersclub' van Europa, heeft aangetoond hoe de sjoemelsoftware van Volkswagen te werk gaat.

Tijdens een congres van de Chaos Computer Club in Hamburg heeft een van de leden laten zien hoe de software van een van de bij Dieselgate betrokken TDI's van Volkswagen de NOx-uitstoot aanpast.

De hacker in kwestie, Felix Domke genaamd, zegt dat hij na het bekend worden van de aanwezigheid van sjoemelsoftware in zijn eigen auto aan de slag is gegaan om de 'sjoemelcode' te ontrafelen.

Terwijl de dieselmotor zijn werk deed, kwam Domke erachter dat de software van Bosch de afgegeven hoeveelheid AdBlue (een vloeistof die wordt ingespoten bij de uitlaatgassen in een SCR-katalysator om de NOx-uitstoot te verminderen) aanpast. Na een langere reistijd - en bij hogere snelheden - zou de afgifte van AdBlue zelfs tot bijna nul worden gereduceerd.

Domkes eigen Volkswagen Sharan zou zo ongeveer 75 procent van de tijd slechts een minimum aan AdBlue gebruiken; na 1.000 kilometer 0,6 liter, terwijl 2,5 liter nodig zou zijn om tot de beloofde NOx-uitstoot te komen. Hoe meer AdBlue er wordt ingespoten, hoe hoger het verbruik (en dus CO2-uitstoot) ligt.

De dieselmotoren van type EA 189 (1.2, 1.6 en 2.0 TDI's, alleen die laatste werkt met AdBlue) kwamen in september slecht in het nieuws toen bleek dat Volkswagen software had toegepast die uitstoottests herkende, waarna de motor minder NOx uitstootte dan buiten het laboratorium. Inmiddels is een oplossing gepresenteerd. Volgend jaar start de uitrol deze soft- en hardwarematige aanpassingen.

PRIVATE LEASE Volkswagen

Lezersreacties (148)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.