AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Groupe Renault 3,9 procent in de plus in 2018

Verkopen Renault zelf omlaag

Renault Clio Volkswagen Polo b-segment

Groupe Renault heeft de cijfers op een rij gezet en communiceert nu hoeveel auto's het bedrijf vorig jaar aan de man heeft gebracht.

Groupe Renault heeft vorig jaar 3.884.295 auto's verkocht. Helaas voor het bedrijf namen de verkopen van Renault zelf af en wel met 5,2 procent tot 2.532.567 auto's. Dacia heeft het juist opvallend goed gedaan. Het van origine Roemeense merk zag zijn verkopen vorig jaar met 7 procent toenemen tot 700.798 exemplaren. Ook Lada boerde vorig jaar goed, met name dankzij de aantrekkende Russische automarkt. Het merk heeft 84.954 auto's verkocht, 14,9 procent meer dan in 2017.

De autogroep heeft in Europa 0,5 procent meer auto's weten te verkopen dan in 2017. Volgens Renault is dat geen slechte score, daar de Europese automarkt in zijn geheel 0,2 procent is gegroeid. De toegenomen verkoop heeft het bedrijf vooral te danken aan de Clio, Captur, Sandero en de Duster. Dacia heeft in Europa 511.622 auto's verkocht (+10,3 procent). Ook in Brazilië heeft de groep goede zaken gedaan. Terwijl de lokale automarkt met 13,6 procent is toegenomen, zag het bedrijf zijn verkopen er met 28,5 procent toenemen tot 215.000 stuks. Met name de Kwid, die zo'n 67.000 keer over de toonbank ging, is verantwoordelijk voor de groei. Frankrijk is met in totaal 689.788 verkochte auto's van Groupe Renault nog altijd de belangrijkste automarkt voor het bedrijf.

 

Lezersreacties (16)

Reageren