Gros nieuwe auto's in Nederland heeft gewoon verbrandingsmotor

Ruim drie op de tien nieuwe auto's in Nederland is elektrisch

Volkswagen e-Golf vs. Volkswagen ID3

Een dikke dertig procent van alle nieuwe personenauto's die in 2023 in Nederland zijn geregistreerd, was een EV. Daarmee is het aandeel van elektrische auto's in de registraties van nieuwe auto's aanzienlijk toegenomen ten opzichte van 2022.

Van de bijna 370.000 nieuwe personenauto's die in 2023 in Nederland zijn geleverd, was maar liefst 30,8 procent een volledig elektrische. Dat betekent dat meer dan drie op de tien gekentekende auto's vorig jaar een EV was. In 2021 waren elektrische auto's in Nederland nog goed voor een marktaandeel van 19,8 procent, in 2022 lag het aandeel EV's op 23,5 procent. Het aandeel elektrische auto's in de totale registraties lag in 2023 dus 7,3 procentpunten hoger dan een jaar eerder. Vergeet niet dat er in 2023 zeer veel auto's werden geleverd die in 2022 zijn besteld.

Het gros van de in Nederland geregistreerde personenauto's had in 2023 dus nog wel gewoon een verbrandingsmotor. Ruim 69 procent van de auto's die in 2023 een kenteken kregen, had immers een benzine- of dieselmotor onder de kap. Traditionele benzineauto's waren in 2023 goed voor een marktaandeel van 30,4 procent en 37,1 procent had een hybride of plug-in hybride aandrijflijn. De dieselmarkt ligt al tijden behoorlijk op zijn automobiele gat en dus is het marktaandeel van slechts 1,1 procent van dieselauto's niet erg verrassend.

Lezersreacties (365)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.