GM richt pijlen op groeimarkten
Nieuw platform voor de kleintjes
GM heeft voor het project 5 miljard dollar (omgerekend zo'n 4,5 miljard euro) uitgetrokken en werkt samen met het Chinese SAIC Motor Corp. Het nieuwe platform moet de basis worden van een aantal nieuwe, compacte auto's die in de groeimarkten als Chevrolet worden geproduceerd en verkocht.
De nieuwe modellenfamilie gaat een aantal auto's vervangen die GM nu al in groeimarkten verkoopt. Die zijn niet aan elkaar gerelateerd en daarom niet efficiënt qua productie. GM wil nog niet kwijt welke modellen er komen te vervallen. De auto's die op het nieuwe platform komen te staan, worden wel gebouwd in de bestaande fabrieken.
Het Amerikaanse concern hoopt in 2019 de eerste auto's van de nieuwe familie de weg op te kunnen sturen. GM-topman Dan Ammann verwacht dat de nieuwe auto's zo'n twee miljoen verkopen per jaar voor hun rekening gaan nemen.
Hij noemt het een investering in de toekomst van het concern en bepleit dat consumenten in opkomende landen niet langer zitten te wachten op lowbudgetauto's, maar steeds meer op kleine, degelijke en vooral veilige auto's.