GM en Ford zien Irak als nieuwe groeimarkt
Volgens een achtergrondartikel van Bloomberg hebben concerns als General Motors, Volkswagen en Ford Irak op de korrel. Onder het bewind van Saddam Hussein konden Westerse fabrikanten geen auto's in de Golfstaat verkopen, maar na de invasie door de Amerikanen geldt die beperking niet meer. Momenteel is de Dodge Charger bijvoorbeeld populair in Irak.
De vooruitzichten in Irak zijn goed: de economie zal de komende periode met tien procent per jaar groeien, verwachten analisten. Met het enorme inwoneraantal van het land en de grote oliereserves in het achterhoofd, zien autoconcerns veel potentieel in Irak.
Ford verwacht in Irak 'slechts' een verdubbeling in 2012, vorig jaar verdrievoudigden de verkopen naar 2.000 stuks. De Ford-importeur in Irak gaat om de groei bij te houden 200 miljoen dollar in een netwerk verkooppunten investeren.
General Motors is een grotere speler: het zag de verkopen in Irak met 68 procent groeien naar 32.000 stuks. Daarmee is Irak de tweede markt in het Midden-Oosten, na Saudi-Arabië. Volkswagen geeft geen details over Irak, maar meldt wel dat de markt 'veelbelovend is' en dat het verwacht dat de verkopen in Irak dit jaar met een derde stijgen naar 120.000 nieuw auto's.