Gereden: Volkswagen Fox
Kopers vinden Volkswagens te duur, maar nu komt VW dan toch met een goedkoop model. Hij vervangt de Lupo en gaat onder 10.000 euro kosten.
Volkswagens zullen binnenkort niet langer meer de duurste modellen in de betreffende segmenten zijn. Dat was een strategie die in de jaren '90 in gang is gezet, maar nu wordt losgelaten. Niet onlogisch natuurlijk, want Volkswagen moet echt iets doen aan de achterblijvende verkopen. De ommezwaai is te laat voor de Lupo, die tegen het einde van zijn levenscyclus loopt. De kleinste VW kwam in 1998 op de markt en heeft één topjaar gekend met 100.000 verkochte exemplaren. Vorig jaar werden er van de Lupo in Europa slechts rond 45.000 exemplaren verkocht, waarvan 1700 in Nederland.
De Lupo zal worden afgelost door de in Brazilië gebouwde Fox, die weliswaar groter is, maar uitstekend past in de gewijzigde filosofie om Volkswagen weer dichter bij het volk te brengen. VW zegt dat weliswaar de Lupo GTI en 3-liter nog in productie blijven.
Vorig jaar oktober introduceerde VW de Fox (Engels voor Lupo) in Brazilië en Mexico. De Fox is gloednieuw en is niet alleen 'made in Brazil', maar daar bovendien ontworpen onder leiding van Chief Designer Luiz Alberto Veiga van Volkswagen do Brasil. Aanvankelijk was de Fox bedoeld voor de Braziliaanse markt, maar nadat het project in gang was gezet, wilde VW hem al snel geschikt maken om eventueel als wereldauto in China te kunnen bouwen. Intussen is definitief bekend dat de Fox naar Europa komt: hij wordt in mei bij de Nederlandse dealers verwacht.
Optimaal
De Fox wordt gebouwd op het platform van de Polo en heeft dezelfde wielbasis van 2,46 m. Zijn lengte van 3,80 m is 9 cm korter dan de Polo, maar 28 cm langer dan de Lupo die hij gaat vervangen. Verder is de Fox precies even breed als de Lupo (1,64 m) en 8 cm hoger (1,54 m).
Hij is uitgerust met een 15 cm verschuifbare, (niet deelbare) neerklapbare en totaal verwijderbare achterbank. Handig om beenruimte achter aan te passen, maar vooral effectief om de bagageruimte te vergroten van minimaal 260 liter tot 353 liter met de achterbank in de voorste (spillenbenen)stand. Met de bank plat geklapt heb je 1016 liter inhoud en 1236 liter zonder achterbank.
We reden met de driedeurs Fox 1.6 Total Flex. Total Flex betekent dat deze 8-kleps benzinemotor is aangepast voor het rijden op alcohol. In Europa wordt de nieuwe VW leverbaar met de 55 pk sterke 1.2 16V 3-cilinder, de 1.4 16V 4-cilinder met 75 pk en de 1.4 TDI 3-cilinder. De diesel levert 70 pk, vijf minder dan we gewend zijn, maar hij is waarschijnlijk 'teruggetuned' om het brandstofverbruik nog wat te drukken.
Op de snelweg door het bergachtige gebied richting kust merk je al gauw dat het onderstel goed berekend is op kuilen en ribbels. Van alle Braziliaanse wegen met een totale lengte van 1,6 miljoen kilometer is slechts 10 % geasfalteerd. Dan begrijp je waarom de Fox raad weet met de door het subtropische bos slingerende hobbelkeienweg van onze testroute. Het onderstel is ook dan niet oncomfortabel, maar evenmin zó zacht afgeveerd dat de wegligging daaronder te leiden heeft. De Fox kan behoorlijk sportief gereden worden en ook op nat wegdek – jawel, subtropisch betekent ook regen – voelt hij zeker aan.
De besturing (zonder bekrachtiging) zou iets directer kunnen, maar we denken dat dit bij de Europese uitvoering wel wat beter zal zijn. Die komt door gebruik van andere veren immers 2 cm lager te liggen (hetzelfde verschil is er tussen de Braziliaanse en de Europese Polo) en bovendien zal hij ook op andere banden worden afgeleverd. Dat laatste zal bovendien van invloed zijn op de stabiliteit rechtuit, die eveneens iets voor voor verbetering vatbaar is. De remmen, die in Europa verplicht assistentie krijgen van ABS, werken prima en schakelen gaat soepel en vlot.
Binnenin de Fox is 't verrassend ruim, maar dat komt omdat de motor en dashboard naar voren zijn geplaatst en de achterbank is 6 mm hoger geplaatst, zodat de zit verticaler is en dus meer beenruimte geeft. Met hoogteverstelling voor stuur en stoel is een goede zit voor iemand van 1.90 m gemakkelijk te vinden. Deuren en dashboard zijn helaas bekleed met hard plastic, waarvan zo hier en daar de afwerking nog wat te wensen overlaat. Het zicht op het beknopte dashboard is goed en de bedieningsstaken zitten prima onder handbereik. Er zijn weliswaar 17 aflegvakjes, maar een (afsluitbaar) dashboardkastje ontbreekt en de open plekjes in het dashboard zijn te glad.
Lastig is vooral de brede voorruitstijl, die het zicht belemmert als je de bocht instuurt en ook op kruispunten voor onveilig slecht zicht zorgt. Inparkeren levert qua zicht echter geen problemen op. Ook is de (onbekrachtigde) besturing in orde.
In Nederland komt de Fox in één versie, de Trendline. Die heeft ABS, twee airbags en waarschijnlijk ook centrale portiervergrendeling en elektrische raambediening. Nog niet bekend is of hij standaard stuurbekrachtiging heeft. Het potentiële succes van de Fox hangt, zoals in veel gevallen, af van de prijs. VW heeft zelf al gezegd dat de nieuwe auto onder 10.000 euro zal gaan kosten, in Duitsland ruim daaronder. Wij denken dat er op het Nederlandse prijskaartje van de Fox zo'n 9800 euro zal staan.