Gereden: vernieuwde Saab 9-5

Saab 9-5
De vernieuwde Saab 9-5 heeft een neus gekregen waarmee het zich duidelijk onderscheidt van z'n voorganger. Die had een grille met drie openingen; één grote in het midden en twee veel kleinere aan weerskanten daarvan. Bij de vernieuwde 9-5 lijken de twee kleinere openingen verdwenen.
De vernieuwde Saab 9-5 heeft een neus gekregen waarmee het zich duidelijk onderscheidt van z'n voorganger. Die had een grille met drie openingen; één grote in het midden en twee veel kleinere aan weerskanten daarvan. Bij de vernieuwde 9-5 lijken de twee kleinere openingen verdwenen.
Maar ze zijn er nog wel. Ze zitten op de vertrouwde plaats, maar maken nu optisch deel uit van de om de hoeken van de carrosserie lopende koplampunits, waardoor ze niet meer opvallen. In het midden van de 'hoofd'-grille zien we een chroomstrip. Saab zegt dat die strip de vorm heeft van een vleugel en in de grille is opgenomen om ons eraan te herinneren dat Saab van oorsprong een vliegtuigfabrikant is. De achterkant van de 9-5 werd veel minder ingrijpend gewijzigd, dan het front, maar ook daar zien we een nieuw, krachtigere bumperspoiler. De ook nieuwe - helemaal in rood uitgevoerde - achterlichtunits sluiten daar direct op aan.
Het interieur ziet er heel vertrouwd uit. De cockpitachtige combinatie van instrumentenpaneel en middenconsole is gebleven. En het contactslot zit nog altijd tussen de voorstoelen. Nieuw is het 'Black Room' concept: het interieurgedeelte beneden de taille van de auto in zwart is uitgevoerd. De klokken liggen wat dieper in het instrumentenpaneel dan tot nu toe.
Saab heeft de gelegenheid aangegrepen om het onderstel van de 9-5 te verbeteren. Zo werd de stabilisatorstang vóór dikker en nam het dempend vermogen van de schokdempers toe. De vering van de Sport Sedan werd comfortabeler. Op de Aero monteerde Saab al een dikkere stabilisatorstang, en die is gebleven. Ook heeft de sportiefste 9-5, onveranderd, een 10 mm verlaagd onderstel. Maar de dempers werden stugger en de veren achter stijver. Toch zorgde 'onze' Aero – terwijl hij bij een hoog snelwegtempo onverminderd stabiel en zeker op de weg bleef liggen – beslist voor comfortabel vervoer. En de voorwielen volgden de bevelen die ze via het stuur kregen zeker nauwkeurig uit, maar de besturing werkt eerder met grote vanzelfsprekendheid dan met een gevoel van uiterste exactheid.
Nieuw in het 9-5-gamma is de speciaal op de zakelijke rijder gerichte Linear Business die voor (1.800 euro meer) extra's meekrijgt als lichtmetalen 17-inch wielen; parkeerassistent; een regensensor; een automatisch dimmende binnenspiegel en verwarmbare voorstoelen. Vanaf 25 november staat de 9-5 'nieuwe stijl' in de showroom.
De volledige rij-impressie met de vernieuwde Saab 9-5 staat in AutoWeek 44, die woensdag 26 oktober in de winkels ligt.

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.