Gereden: Vernieuwde Opel Corsa
Een nieuwe neus en nieuwe motoren, dat zijn de belangrijkste noviteiten van de vernieuwde Corsa. We reden voor het eerst met de nieuwe diesels.
De neus van de nieuwe Corsa is herkenbaar aan de grotere koplampen achter helder glas en een nieuwe grille met een chromen strip. Aan de achterzijde valt de forsere bumper op.
Het motorennieuws staat in het teken van zuinigheid. Opel introduceert de Twinport-technologie op de 1,0-liter driecilinder en 1,4-liter viercilinder benzinemotor. Dankzij een inlaatsysteem met variabele lengte en hercirculatie van de uitlaatgassen verbruiken de nieuwe motoren minder brandstof. De 1.4 heeft even veel vermogen (66 kW/90 pk), maar volgens Opel een verbruik dat 23 procent lager ligt. Het motorenpalet voor de Corsa omvat verder een 1,2-liter zestienklepper en een 1,8-liter, eveneens voorzien van vier kleppen per cilinder. Er is keuze uit twee nieuwe dieselmotoren in de compacte Opel; voor de Corsa zijn twee common-rail turbodiesels met een cilinderinhoud van respectievelijk 1,3 en 1,7 liter beschikbaar. De 1,3 is afkomstig van Fiat, de 1,7 is een doorontwikkeling van eigen Opel diesel.
Tijdens een korte introductierit met de Corsa 1.3 CDTi laat de kleine dieselmotor een prima indruk achter. Het is een smeuïg apparaat dat in iedere versnelling voldoende trekkracht paraat heeft. Bovendien houdt 'ie zich tot op hoge snelheid keurig op de achtergrond; van nagelende dieselgeluiden is geen sprake. De grootste van de twee diesels produceert aanmerkelijk meer geluid en voelt minder soepel aan dan de 1,3, maar levert wel betere prestaties.
De vernieuwde Corsa is er qua sturen en schakelen op vooruit gegaan. De versnellingsbak is met minder inspanning te bedienen. De elektronische, snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging is aangenamer dan z'n voorganger. De stuurhulp van de Corsa werkte voorheen met een fractie vertraging, waardoor je aanvankelijk de neiging had te ver in te sturen. De Corsa reageert nu direct op bewegingen van het stuur.
De automatische transmissie, Easytronic genaamd, is nu leverbaar in combinatie met de 1,0-, de 1,2- en de 1,4-liter benzinemotor en de 1,3-liter turbodiesel. Er zijn verder vijf uitvoeringen van de nieuwe Corsa. Het instapmodel heet Essentia. Deze versie heeft standaard Brake Assist en koplampen met een follow me home-functie. Xenonkoplampen, ESP (elektronisch stabiliteitsprogramma) en cruise control vormen een optie. Behalve als Essentia is de Corsa ook te verkrijgen Enjoy, Cosmo, Sport en GSI. De laatste drie zijn te herkennen aan fraaie ellipsoïde H7-koplampen. Van achter helder glas staren drie cilindervormige lampen (voor dim-, groot- en knipperlicht) je aan.
De prijzen van de Corsa, die uiteraard als drie- en vijfdeurs leverbaar blijft, variëren van € 12.085 voor de Essentia 1.0 12V 3-deurs tot € 22.005 voor de GSI 1.7 DTi, eveneens met drie deuren.
Een uitgebreid rijverslag kunt u lezen in AutoWeek nr. 40 (24 september).