Gereden: Vernieuwde Hyundai Elantra

Hyundai Elantra
Drie jaar na z"n introductie heeft de Hyundai Elantra een bescheiden facelift gekregen. Wij reden er mee.

Drie jaar na z'n introductie heeft de Hyundai Elantra een bescheiden facelift gekregen. Wij reden er mee.

De Elantra 2004 kreeg een iets ander model koplampen; met helder glas, een gewijzigde grille, een nieuwe bumperspoiler vóór en projectiemistlampen. Achter zien we nieuw ontworpen achterlichtunits. In het interieur veranderde hier en daar ook wat. De wagen heeft nu een nieuw instrumentenpaneel gekregen:, met meters met verhoogde wijzerplaten. De luchtroosters veranderden van model. Verder heeft het digitale klokje een plaatsje gekregen tussen de twee luchtroosters in de middenconsole.
Het motorenprogramma begint met een 1,6-liter viercilinder. Die levert een vermogen van 77 kW/105 pk bij 5.800 krukasomwentelingen per minuut. Het maximum koppel van 143 newtonmeter wordt bereikt bij 4.500 tpm. De

topsnelheid bedraagt 182 km/h. De 2,0-liter motor van de Elantra is voortaan voorzien van continu variabele kleptiming. De machine levert 105 kW/143 pk bij 6.000 tpm en ontwikkelt een maximum koppel van 186 Nm. Hij geeft de wagen een top van 208 km/h. Behalve de twee benzinemotoren is ook de diesel – de 2.0 CRDi – gebleven. Die brengt 82 kW/112 pk op de been en ontwikkelt een koppel van 235 newtonmeter. De top ligt bij 190 km.
Onveranderd heeft de Elantra een Europees rijkarakter. Het is een stevig aanvoelende auto met een behoorlijk straf afgestemd onderstel. De besturing gaat eerder zwaar dan licht. Over het schakelen waren we eerder niet zo te spreken, maar nu liet de versnellingspook zich soepel verzetten. Ook de geluidsisolatie is er op vooruit gegaan, maar aan boord van de 2.0 CRDi waren toch wat meer dieselgeluiden te horen dan we prettig vinden. Met z'n stevige koppel helpt de zelfontbrander de Elantra trouwens best soepel en vlot vooruit; de prestaties van de Elantra met 2,0-liter benzinemotor kun je bijna sportief noemen.
Om de concurrentiestrijd aan te kunnen krijgt de Elantra een behoorlijke standaarduitrusting mee. Zo is hij voorzien van remassistent voor het uitvoeren van een optimale noodstop. Standaard zijn onder meer ook: elektrisch bedienbare ramen voor, elektrisch bedienbare ramen achter, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, een boordcomputer, zijairbags, mistlampen voor, en een elektrische antenne.
In augustus staat de vernieuwde Elantra in de showroom. De prijzen van de sedans zijn: 1.6i Trend € 16.995, 2.0i Trend € 17.995, 2.0 CRDi Trend € 21.295. De hatchbacks kosten € 200 meer.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.