Gereden: Toyota Corolla 1.4 D-4D

Toyota Corolla
Toyota CorollaToyota CorollaToyota CorollaToyota CorollaToyota Corolla
Toyota wilde een duidelijk familiegezicht en daarom loopt de neus van de vernieuwde Corolla nu in de pas met die van de nieuwe Corolla Verso. Er zijn meer noviteiten, bijvoorbeeld de zeer fijne 1.4 D-4D turbodiesel.
Toyota wilde een duidelijk familiegezicht en daarom loopt de neus van de vernieuwde Corolla nu in de pas met die van de nieuwe Corolla Verso. Er zijn meer noviteiten, bijvoorbeeld de zeer fijne 1.4 D-4D turbodiesel.

Net als bij de Yaris drupt er bij de Corolla een traantje uit de koplamp. De grille met een grove lamelle lijkt zo van de Corolla Verso te komen en de bumper oogt een stuk robuuster. Overigens zijn de veranderingen vooral zichtbaar bij de hatchback, aan de sedan en stationwagon zien we nauwelijks iets anders. Deze twee versies van de Corolla hebben zoals gebruikelijk een ander gezicht. Al die cosmetische wijzigingen zijn uiteraard niet de reden dat we afreisden naar Barcelona voor een rij-impressie. Maar we zijn wel benieuwd hoe de nieuwe 1.4 D-4D turbodiesel rijdt. Deze krachtbron komt in de plaats van de 2.0 D-4D met 90 pk, de 2.0 D-4D met 116 pk houdt Toyota aan voor de Corolla. Met 90 pk doet de 1.4 qua vermogen niks onder voor de lichte versie van de 2.0 D-4D, en voor een koppel van 190 Nm hoeft 1.4 turbodiesel zich al helemaal niet te schamen. Voor zo'n kleine diesel loopt de 1.4 bijzonder rustig. Alleen aan de trillingen in het koppelingspedaal merk je dat er een zelfontbrander in het vooronder ligt. En hij blijft op de achtergrond, ook bij vol accelereren. Hoewel de 1.4 D-4D qua prestaties wel van zich doet spreken want eigenlijk verlangden we geen moment naar meer vermogen. Tussen de 2.000 en 4.000 tpm is de diesel gewoon lekker vlot. Als we na de rit de complete cijferlijst van de auto erbij nemen zien we dat de 1.4 D-4D zelfs in staat is tot een top van 180 km/h. En de sprint van 0 naar 100 km/h duurt maar 13,3 seconden.
De Japanners verwachten veel van de nieuwe M-MA transmissie, die leverbaar is op de 1.4 D-4D. De afkorting staat voor Multi-Mode Automaat en de bak kun je sequentieel bedienen. Tijdens de introductieperiode rekent de dealer niets extra's voor deze versnellingsbak. De prijzen van de 1.4 D-4D beginnen bij 21.890 euro.
Een uitgebreide rij-impressie kunt u lezen in AutoWeek nummer 28 die vanaf woensdag 30 juni in de winkel ligt.

PRIVATE LEASE Toyota Corolla

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.