Gereden: Toyota C-HR
Strak uiterlijk, strak onderstel
Geen segment is momenteel zo in trek bij automerken als dat van de compacte cross-over. En niet voor niets natuurlijk, want de verkoopaantallen liegen er niet om. Nadeel daarvan is dat je als nieuwkomer meteen in een buitengewoon diep bad wordt gegooid, vol met sterke concurrenten. Dus heeft Toyota eerst uitgebreid marktonderzoek gedaan en eens goed gekeken naar wat de ingrediënten voor een succesvolle cross-over precies zijn. En behalve onderscheidende styling is dat vooral een scherp weggedrag, aldus Toyota. Dat van die opvallende vormgeving is alvast gelukt, maar hoe zit het dan met het weggedrag?
Onfatsoenlijk tempo
Nou, de nieuwe cross-over blijkt dingen te kunnen die je 'm op basis van z'n uiterlijk niet zou toeschrijven. Gezien de hoogte van de auto verwacht je vrij veel rol bij het insturen, maar dat zit er bijna niet in. De C-HR reageert direct, zet zich meteen en dan blijken de banden grip te houden tot op tamelijk onfatsoenlijk tempo. Beetje gas los en de achterkant begint ook te werken. Dynamisch zit het allemaal wel snor met de C-HR. Dat betekent ook wel meteen dat je genoegen moet nemen met minder comfort dan veel concurrenten, zeker op slecht wegdek voel je als bestuurder vrij veel van de onvolkomenheden onder de wielen. Zodra je echter weer op glad asfalt rijdt word je beloond: afgezien van de GT86 is dit waarschijnlijk de leukste Toyota die je momenteel nieuw kunt kopen.
Lees ook de uitgebreide test in AutoWeek 46 die woensdag 16 november verschijnt. Daarin ook een interview met de engineer van de auto.