Gereden: Suzuki Swift 2005

Suzuki Swift
Suzuki SwiftSuzuki SwiftSuzuki SwiftSuzuki SwiftSuzuki SwiftSuzuki SwiftSuzuki SwiftSuzuki Swift
Suzuki had het mini-vorstendom Monaco gekozen om de nieuwe Swift te introduceren. Weg, met de bescheidenheid van het oude model. De nieuwe Swift is een zelfbewust karretje dat vol vertrouwen de strijd met de concurrentie aangaat.
Suzuki had het mini-vorstendom Monaco gekozen om de nieuwe Swift te introduceren. Weg, met de bescheidenheid van het oude model. De nieuwe Swift is een zelfbewust karretje dat vol vertrouwen de strijd met de concurrentie aangaat. Voor het ontwerp van de Suzuki Swift is goed rondgekeken in Europa. De auto heeft stijlelementen die we ook bij compacte modellen van Europese fabrikanten tegenkomen. Al met al is de Swift een stoere en zelfbewuste auto.
Er zijn voor het compacte model drie krachtbronnen beschikbaar. Een 1,3-liter benzinemotor met een vermogen van 92 pk: topsnelheid 175; 0 – 100 in 11 tellen. Een 1.5-liter machine met variabele kleptiming: 102 pk vermogen; top van 185; 0 – 100 in 10 seconden. En een 1,3-liter diesel: 69 pk: top165 ; 0 - 100 in 14,2 seconden. De benzinemotoren kunnen met verschillende versnellingsbakken worden gecombineerd. Een handgeschakelde vijfbak is standaard. De 1,3-liter machine kan ook gecombineerd worden met semi-automatische versnelling. Dan stijgt de acceleratie 0 – 100 naar 12,5 s. De 1,5-liter motor kan gekoppeld worden aan een échte - viertraps – automaat. Bij deze combinatie zakt de top naar 180 en loopt de tijd voor de acceleratie 0 - 100 op naar 11,7 s. Stevige afstemming
We rijden de Swift met de sterkste motor. De 1,5-liter viercilinder krijgt de compacte Suzuki vlot genoeg in beweging. Ook als het via bochtige weggetjes bergop gaat. Er hoeft niet eens veel geschakeld te worden om het tempo er een beetje in te houden. De vijfbak laat zich overigens prima bedienen. De besturing werkt prettig direct. En het onderstel heeft een stevige afstemming. Ondanks de duidelijk straffe afstemming van de wielophanging, zorgen vering en demping voor comfort. De stoelen voelen stevig aan en zijn ontworpen om het lichaam ook van opzij goed te steunen. Door het driespaaks stuur heen heeft de chauffeur zicht op een paneel met duidelijke instrumenten. Het strak gehouden dashboard is gemaakt van kunststof die kwaliteit uitstraalt.

Voorin hebben ook grote Noord-Europeanen geen gebrek aan ruimte. Achterpassagiers tot zo'n 1,80 m kunnen behoorlijk zitten; als de mensen voorin niet al te veel ruimte nodig hebben tenminste. Met de achterbank in z'n normale stand heeft de Swift een bagageruimte die er voor een compacte auto goed mee door kan.
Als actieve veiligheidsvoorzieningen krijgt de nieuwe Swift ABS plus remassistent mee. Voor passieve veiligheid zorgen – onder meer - airbags voor bestuurder en bijrijder; zijairbags en hoofdairbags voor en achter.
Suzuki heeft de nieuwe Swift scherp geprijsd; vooral de 1.3 GA die net geen 11.000 euro kost. Maar als je die prijsbreker kiest moet je wel genoegen nemen met een sobere uitrusting.

Prijzen
Driedeurs:
1.3 GA - 10.999 euro
1.3 GLS - 12.199 euro
1.3 Exclusive - 13.999 euro
1.3 Exclusive - 14.699 euro
semi-aut

1.5 GLS - 12.799 euro
1.5 GLS aut - 14.199 euro
1.5 Exclusive - 14.599 euro
1.5 Exclusive - 15.999 euro

aut.

1.3 Exclusive diesel - 17.499 euro

Vijfdeurs versies zijn 500 euro duurder.

PRIVATE LEASE Suzuki Swift

Leaseplan
Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Comfort (5D/5H)
€ 334
 
Arval
Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Select (5D/5H)
€ 357
 

Gerelateerde forumtopics