Gereden: Suzuki Liana
Space Invader
Een nieuwe ruimte-auto is bij de dealers geland. Het is een giant Suzuki en hij heet Liana.
Tekst Arno Böckling, Foto's, Pieter E. Kamp
Jammer dat ze die reclame van 'It's a giant Suzuki!' niet meer gebruiken, want de nieuwe Liana is er toevallig een. In ieder geval naar Suzuki maatstaven. De ruimte-auto, want dat is het, heeft ongeveer de afmetingen van een Renault Scénic. En zoals de Scénic gebaseerd is op de Mégane is de Liana gebaseerd op Suzuki's kleine middenklasser, de Baleno; de wagens maken gebruik van dezelfde bodemplaat. Als een 'soort-van-Scénic van Suzuki' heeft de Liana ook de bekende MPV-trekjes. Je zit hoger dan anders, wat goed is voor het uitzicht naar voren, maar het overhellen in bochten accentueert. Niet dat de Liana daar nu sterke neigingen toe vertoont. De wagen zit behoorlijk stevig in z'n veren. Maar of vering en demping nu helemaal goed combineren? De nieuwste aanwinst van Suzuki maakte bij de eerste kennismaking een beetje een hobbelige indruk. Een ander puntje: vooral bij het optrekken hoorden we nogal wat motorgerucht. Verder op het eerste gezicht geen bijzondere opmerkingen. De Liana 1.6 waarmee we een blokje om gingen wilde best vlot vooruit komen, liet zich probleemloos schakelen en stuurde ook netjes. Een tikkeltje afstandelijk, maar beslist niet vaag.
Spiegelbeeld
Als je achter het stuur gaat zitten valt meteen op dat het dashboard sterk symmetrisch is, met in het midden een prominente console. Je zou misschien verwachten dat daar een multifunctioneel display zit. Maar dat is niet zo. De ruimte bovenin is gereserveerd voor een audio-installatie. De sterke symmetrie van het dash heeft als voordeel dat deze echt uit Japan afkomstige Suzi makkelijk met links of rechts stuur kan worden gebouwd. Behalve stuur en pedalen verhuist ook het instrumentenpaneel naar de andere kant. Het paneel dat rechts komt is dan een soort spiegelbeeld van het paneel links. Suzuki heeft ervoor gekozen de Liana een digitaal instrumentenpaneel te geven. Dat heeft niets te maken met 'modern gedoe'. Zo'n paneel is simpelweg goedkoper te maken dan een 'gewoon' paneel. Het is goed dat het paneel diep ligt om het tegen invallend licht te beschermen. Maar we vinden dat het ook nogal smalletjes is uitgevallen.
Met het zitmeubilair in z'n nieuwe MPV doet Suzuki niet ingewikkeld. Dus achterin geen stoelen met allerlei mogelijkheden om ze te verstellen en hun opstelling te variëren. Gewoon een in gelijke delen omklapbare zitting en leuning. Geen derde hoofdsteun en geen derde driepunts rolgordel. Wèl een heupgordel. En, dat moet gezegd, er is behoorlijk wat ruimte voor de achterpassagiers.
Behalve met 1,6-liter motor is de Liana ook leverbaar met 1,3- liter krachtbron. Vermogens: 1.3, 66 kW/90 pk; 1.6, 76 kW/103 pk. Topsnelheden: 165 en 170 km/h. Prijzen: van f 32.999 (€ 14.974,29) tot f 41.199 (€ 18.695,29). Binnenkort een uitgebreide (dubbel)test. Zelf met deze nieuwe space invader kennis maken? Dat kan, de Liana staat al bij de dealer.
Alle prijzen en gegevens vindt u in CarBase Actueel.
PRIVATE LEASE Suzuki
