Gereden: Suzuki Celerio
Je moet het maar durven, een naam die zo bekend is als de Alto bij het grof vuil zetten. Toch is dat precies wat Suzuki doet, het kleine stadsautootje wordt opgevolgd door de hagelnieuwe Celerio. En niet alleen de Alto verdwijnt, ook de (iets) grotere Splash zien we na volgend jaar niet meer terug in de verkooplijsten. Er rust dus een aanzienlijke taak op de schouders van de Celerio. Gelukkig is de A-segmenter een stuk groter dan de Alto was. Er gaat daardoor nu een fatsoenlijke hoeveelheid bagage achterin en met vier volwassenen op pad is geen enkel probleem. Hoofd- en beenruimte op de achterbank zijn prima, wat dat betreft kan de Celerio zich meten met bijvoorbeeld de i10 van Hyundai.
Het onderstel is heel duidelijk gericht op zoveel mogelijk comfort. Suzuki kiest voor softe vering, ongetwijfeld mede omdat de auto ook op markten verkocht moet worden waar het wegdek minder glad is dan in Nederland. Dat maakt de Celerio comfortabel en in de stad verdwijnen drempels en klinkers bijna onmerkbaar onder de wielen. Gaat het tempo echter wat omhoog, dan hebben de schokdempers er een behoorlijke taak aan om de bewegingen in de koets adequaat te neutraliseren. Zo af en toe is er best wat gebonk hoorbaar van de achteras, die soms een stapje opzij lijkt te willen zetten. Toch is er een ruime veiligheidsmarge, de hoeveelheid grip stelt allerminst teleur.
Alles weten over de nieuwe Suzuki Celerio? De volledige rij-impressie staat binnenkort in AutoWeek. Een videoverslag van onze testkilometers vind je binnen korte tijd op onze site.