Gereden: Smart Forfour

Smart Forfour
Smart ForfourSmart ForfourSmart ForfourSmart ForfourSmart ForfourSmart Forfour
Smart heeft de Forfour nieuw leven ingeblazen. De tweede generatie van de vijfdeursversie gooit het over een andere boeg dan zijn voorganger, die volgens velen te groot was om een echte Smart te zijn. De nieuwe is slechts 80 centimeter langer dan de tweedeurs, en neemt het dus regelrecht op tegen andere compacte stadsauto's. Vandaag hebben we de eerste kilometers gereden, en hier lees je onze eerste indrukken.

Qua rijden kon de eerste Smart Forfour ons altijd prima bekoren, en dat geldt voor de nieuwe ook. Zij het op een heel andere manier: de vierzits Smart is echt een andere auto geworden en rijdt simpelweg minder volwassen dan de eerste generatie. Hij is smaller en is zodoende gevoeliger voor bijvoorbeeld spoorvorming in het wegdek, al is de rechtuitstabiliteit ook op hogere snelheden zeker niet slecht. In vergelijking met de Fortwo - die we gister al reden - gedraagt de Forfour zich door zijn langere wielbasis bovendien veel rustiger dan zijn kortere broertje, die oneffenheden in het wegdek veel duidelijker doorgeeft. De Forfour is stevig geveerd maar absoluut niet stuiterig, en dat is een groot voordeel van deze versie. Onze eerste indruk is bovendien dat de Smart een beter uitgebalanceerd onderstel heeft dan zijn technisch gelijke zusje van Renault, maar voor een definitief oordeel op dat vlak zullen we de twee snel naast elkaar moeten zetten.

De échte winst zit hem bij de nieuwe generatie echter in de wendbaarheid, en dan met name bij lagere snelheden en in krappe straatjes. Omdat de motor achterin ligt kunnen de voorwielen extreem ver uitslaan en dat levert de Forfour een heerlijk kleine draaicirkel op. Zeker in de stad profiteer je daar van, want de Smart geeft je al snel het idee dat je hem in elk gaatje kunt prikken. Ook dat kennen we van de Twingo, maar het is absoluut een karaktereigenschap die deze twee auto's onderscheidt van andere keuzes in het A-segment.

Merkwaardige zitpositie

Helaas herkennen we nog een ander punt uit de kleine Renault, en dat is de ietwat merkwaardige zitpositie achter het stuur. Je zit vrij hoog (hoger ook dan in de Fortwo, vreemd genoeg…) terwijl het stuurwiel matig verstelbaar is en je dus niet snel een echt lekkere plek kunt vinden. Daarbij houdt de steun van de voorstoelen – met name in de onderrug – te wensen over, een probleem waarover we chauffeurs van diverse lengtes hebben horen klagen tijdens de introductie. Ook daar merk je dus dat de nieuwe Smart een treetje lager in de voedselketen staat dan de auto die voorheen als Forfour door het leven ging. Overigens heeft de ontwikkelingsafdeling nog eens goed gekeken naar de flexibiliteit van het interieur want er zijn diverse opties leverbaar die in een handomdraai meer laadruimte creëren, en die maken de Forfour tot een verrassend handige auto. Handiger dan de Twingo bijvoorbeeld, dus alleen al op dat vlak biedt deze nieuwkomer zeker toegevoegde waarde.

Wil je meer weten over de nieuwe Smart Forfour en Fortwo? Koop dan AutoWeek 47 die vanaf woensdag 19 november overal te koop is, want daarin staat de uitgebreide Eerste Rijtest met beide auto's. Bovendien werken we op het moment aan video's van zowel de tweezitter als de vierzitter, dus die komen ook snel online.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (44)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.