Gereden: Skoda Octavia Combi Greenline

Skoda Octavia Combi
Skoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia Combi GreenlineSkoda Octavia Combi GreenlineSkoda Octavia
Zakelijk rijdend Nederland opgelet! Skoda heeft met de Octavia Combi Greenline een ruime stationcar in haar aanbod die - als één van de weinige keuzes in het C-segment - in aanmerking komt voor 14% fiscale bijtelling. Wij konden als eersten van Nederland rijden, dus hier volgen onze eerste bevindingen.

Het was kantje boord, maar uiteindelijk is het Skoda toch gelukt: met wat kunst en vliegwerk wist de Tsjechische autobouwer de CO2-uitstoot van de Octavia Combi Greenline zo ver naar beneden te krijgen dat de auto in aanmerking komt voor veertien procent bijtelling. Uiteindelijk stoot de 1.6 TDI gemiddeld 85 gram per kilometer in de lucht, waarmee de Greenline precies binnen de grenzen valt.

Geknepen

Onder de motorkap van de zuinigste Octavia Combi vinden we de bekende 1,6-liter viercilinder turbodieselmotor die de Volkswagen Groep onder meer ook in de VW Golf Bluemotion en de Seat Leon Ecomotive levert, waarbij de ST-versie van de Seat trouwens ook als veertien-procenter verkrijgbaar is. De Golf Variant kan opmerkelijk genoeg alleen van die status dromen... De TDI levert 110 paardenkrachten en is een prettige machine voor huis-tuin-en-keuken-ritten, maar voelt wel een tikkeltje geknepen. Zeker bij lage toeren is duidelijk voelbaar dat Skoda de motor zo zuinig mogelijk heeft af willen stellen, want het duurt eventjes voordat er schot in de zaak komt. Hoewel de schakelindicator aangeeft dat je nét boven de 1.500 toeren kunt opschakelen, laat dat het toerental vervolgens zo ver dalen dat de diesel in een krachtdip komt en je eventjes moet wachten voordat de turbo weer op stoom is.

Stil en zuinig

Ondertussen bromt de viercilinder een beetje en gaat er een lichte trilling door de Octavia. Op dat punt merk je dat de TDI met een maximumkoppel van 250 Newtonmeter niet ontwikkeld is voor bovengemiddelde souplesse. Skoda richt de pijlen op zuinigheid, en dan moet je af en toe een wat brommerig karakter voor op de koop toenemen. Dat neemt overigens niet weg dat de diesel op kruistempo mooi stil is (met slechts 2.000 toeren per minuut bij 130 km/h) en bij snelwegsnelheden ook in de zesde versnelling voldoende alert reageert op het gaspedaal. Er valt trouwens wel het één en ander aan te merken op het weggedrag van de Octavia, maar belangrijker voor de zakelijke rijder is dat je met gemak zo'n negenhonderd kilometer op een tank diesel kunt afleggen. Want daar zal de baas tenslotte alleen maar blijer van worden...

Wil je meer weten over de Skoda Octavia Combi Greenline en al onze bevindingen lezen? Koop dan binnenkort AutoWeek 10 die vanaf 5 maart aanstaande overal te koop is, want daarin ontleden we de 14-procenter in een uitgebreide Eerste Rijtest. Bovendien brengen we snel een video waarin de auto een hoofdrol speelt...

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (86)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.