Gereden: Seat Leon

Seat Leon
Seat LeonSeat LeonSeat LeonSeat LeonSeat LeonSeat LeonSeat LeonSeat Leon
Seats belangrijkste model, de Leon, gaat z'n tweede levensfase in. Een compleet nieuwe auto, helemaal volgens de designfilosofie die met het prototype Salsa werd ingezet..
Seats belangrijkste model, de Leon, gaat z'n tweede levensfase in. Een compleet nieuwe auto, helemaal volgens de designfilosofie die met het prototype Salsa werd ingezet..
Als de Altea en de Toledo er niet waren geweest, zou je de Leon gewoon een fraaie gelijnde, sportieve hatchback met coupé-trekjes noemen. Dat laatste komt tot uiting in de aflopende daklijn en de 'verstopte' handgrepen van de achterste portieren. De nieuwe Leon is groter dan z'n voorganger. De totale wagenlengte nam met ruim 13 cm toe naar 4,32 m, in de breedte groeide 'ie 2,6 cm (nu 1,74 m) en hoewel je 't niet zou verwachten, nam ook de hoogte toe (van 1,44 naar 1,46 m). Ook wielbasis en spoorbreedte namen toe, naar respectievelijk 2,58 m (+ 6,5 cm) en 1,53 m (+ 2 cm). Hoewel de spoorbreedte achter smaller is dan voor, heeft de nieuwe Leon met 1,52 m nog altijd 2,3 cm méér afstand tussen beide achterwielen. In de praktijk profiteren vooral de achterpassagiers van de flink toegenomen wielbasis. Hoofd- en beenruimte zijn dik voor elkaar.
Seat monteert in de Leon een dashboard dat niet heel veel afwijkt van die in de Altea of Toledo. Het centrale gedeelte van het dash heeft een iets andere lay-out gekregen die even eenvoudig als doeltreffend is. Het matgrijze kunststof is van goede kwaliteit, wat ook gezegd kan worden van het 'carbon look' materiaal boven op het dashboard. Hard kunststof vinden we alleen nog op delen van de portieren en op de middentunnel. De stoelen zijn stevig, goed verstelbaar en geven veel steun. Een fijne zitpositie is dus snel gevonden, ook omdat het stuur ver genoeg in zowel hoogte als diepte te manoeuvreren is. Volgens de gegevens slikt de achterbak met 341 liter precies één liter meer bagage dan de huidige Leon. De achterbank laat zich in de verhouding 60/40 neerklappen maar een vlakke laadvloer zul je nooit krijgen omdat de zittingen niet naar beneden scharnieren.
Wij reden de meeste kilometers met de instapversie, de 1.6 van 102 pk. Qua prestaties uiteraard geen hoogvlieger maar dan neemt niet weg dat 'ie als basismotor prima functioneert. Pluspunten zijn z'n lekker brutale 'grom' bij accelereren en aangename stilte op snelwegtempo in de vijfde versnelling. Wat ook opvalt, is het gebrek aan windgeruis van de koets. De besturing werkt licht maar geeft de chauffeur meer dan genoeg feedback in de vorm van behoorlijk directe reacties op stuurbewegingen. Het duurt vrij lang voordat de voorwielen hun grip verliezen en er onderstuur optreedt. Abrupt van het gas in een snelle bocht resulteert in een voorspelbaar schuivende achterkant. De achterwielophanging is overigens nieuw; semi-onafhankelijk is vervangen door onafhankelijke multilink-ophanging met vier draagarmen. Inderdaad, net zoals 'broeders' Audi A3 en VW Golf.
In september start de levering van de nieuwe Leon en er is tegen die tijd keuze uit vier motoren, eerlijk verdeeld tussen benzine (1.6 en 2.0 FSI) en diesel (1.9 en 2.0 TDI). Die laatste motor hebben we kortstondig gereden en kwam toen nogal luidruchtig uit de hoek. We reden ook even met de 185 pk sterke tweeliter FSI turbo, een 'afgeroomde' versie van het blok uit onder andere de Golf GTI. Deze Leon is zeker nog geen GTI-killer. De 2.0 TFSI met 185 pk is eind dit jaar leverbaar, evenals de 2.0 TDI met DSG-bak. Seat heeft voorlopig alleen de prijs van de 1.6 instapper bekend gemaakt: € 18.695. Voor dat geld moet je het wel zonder airco stellen. Hoe verder je met de vier uitrustingsniveaus Reference, Sport, Stylance en Sport-up gat, hoe luxer en/of sportiever het wordt.

Een uitgebreide rij-impressie leest u in AutoWeek nr. 27 (29 juni-5 juli).

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.