Gereden: Saab 9-5 2.3T

Saab 9-5
Saab heeft wat geschaafd aan de 9-5-range. De Aero ziet er nu een tikkie agressiever uit, en de 3,0-liter V6-motor moest plaatsmaken voor een viercilinder turbomotor.

Saab heeft wat geschaafd aan de 9-5-range. De Aero ziet er nu een tikkie agressiever uit, maar belangrijker nog is het verdwijnen van de 3,0-liter V6-motor voor het model. Daarvoor in de plaats leveren de Zweden nu een viercilinder turbomotor, die zich prima kan meten met de vertrekkende zespitter. De 2.3T kent een vanaf-prijs van € 41.590 voor de sedan en € 43.190 voor de Estate.

Saab zweert al bijna sinds mensenheugenis bij viercilinder turbomotoren. De eerste zescilinder was voor menigeen – vooral Saab-liefhebbers - wel even wennen. Halverwege de jaren negentig viel het merk van z'n geloof door een 2,5-liter V6 aan te bieden in de toen nieuwe 900. Een geblazen V6 verscheen voor het eerst bij de introductie van de 9-5. Net nu de verbazing heeft plaatsgemaakt voor gewenning, besluit Saab de V6-benzinemotor te schrappen voor de 9-5. De enige zescilinder die rest, is de turbodiesel.
Rouwig hoeven we niet te zijn om Saabs keuze; de opvolger van de V6 kan zich prima meten met het aggregaat dat hij aflost. De 2,3-liter turbomotor, die leverbaar is in de 9-5 Linear, Arc en Vector, levert met 220 pk 20 paardenkrachten meer dan de zescilinder. Het koppel is met 310 Nm gelijk. Maar

de 2,3 piekt tussen de 1.900 en de 4.500 toeren per minuut, terwijl de 3,0-liter V6 zijn maximale draaimoment 'pas' bij 2.500 tpm bereikt. De nieuwe, kleinere motor is daarmee niet alleen op papier, maar ook in de praktijk een fijnere, smeuïger krachtbron. Je hoeft niet in de toeren te klimmen om een adequate tussenacceleratie te bewerkstelligen. De 9-5 2.3T gaat ervandoor zonder dat de motor een noemenswaardige inspanning hoeft te leveren. Vooral inhaalmanoeuvres zijn een fluitje van een cent met deze configuratie. In het vooronder van de 9-5 blijft het rustig. Als klap op de vuurpijl is de 2.3T ook nog eens aanmerkelijk sneller dan de 3.0T V6. De acceleratie van 0 tot 100 km/h volbrengt de viercilinder in 1,2 tellen minder dan de zespitter. Gevoelsmatig komt de nieuwkomer zelfs nauwelijks te kort ten opzichte van de 250 pk sterke Aero. Het belangrijkste verschil is eigenlijk dat het onderstel van de 2.3T een stuk zachter is dan dat van de Aero, waardoor de eerste in snel genomen bochten flink overhelt.

Het topmodel, de Aero, ziet er voortaan wat agressiever uit. Zowel de voor- als achterbumper is anders gemodelleerd. Samen met de matzwarte grille en de dorpelverbreders geven deze wijzigingen de 9-5 een sportievere uitstraling. De Aero is voorts te herkennen aan 17-inchwielen, waarvan het design is afgeleid van die van studiemodel 9X. Het interieur is niet onberoerd gelaten door de Zweden. Het zitmeubilair en de deurpanelen hebben contrasterende zwarte elementen en de portiergrepen zijn afgewerkt met mat chroom. Als optie levert Saab in de Aero

een carbonfiber front voor het dashboard. De Aero in sedan-trim kost € 49.890 en de Aero Estate staat in de prijslijst voor € 51.490. (MdB)

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.