Gereden: Saab 9-5 2.3T
Saab heeft wat geschaafd aan de 9-5-range. De Aero ziet er nu een tikkie agressiever uit, maar belangrijker nog is het verdwijnen van de 3,0-liter V6-motor voor het model. Daarvoor in de plaats leveren de Zweden nu een viercilinder turbomotor, die zich prima kan meten met de vertrekkende zespitter. De 2.3T kent een vanaf-prijs van € 41.590 voor de sedan en € 43.190 voor de Estate.
Saab zweert al bijna sinds mensenheugenis bij viercilinder turbomotoren. De eerste zescilinder was voor menigeen – vooral Saab-liefhebbers - wel even wennen. Halverwege de jaren negentig viel het merk van z'n geloof door een 2,5-liter V6 aan te bieden in de toen nieuwe 900. Een geblazen V6 verscheen voor het eerst bij de introductie van de 9-5. Net nu de verbazing heeft plaatsgemaakt voor gewenning, besluit Saab de V6-benzinemotor te schrappen voor de 9-5. De enige zescilinder die rest, is de turbodiesel.
Rouwig hoeven we niet te zijn om Saabs keuze; de opvolger van de V6 kan zich prima meten met het aggregaat dat hij aflost. De 2,3-liter turbomotor, die leverbaar is in de 9-5 Linear, Arc en Vector, levert met 220 pk 20 paardenkrachten meer dan de zescilinder. Het koppel is met 310 Nm gelijk. Maar
Het topmodel, de Aero, ziet er voortaan wat agressiever uit. Zowel de voor- als achterbumper is anders gemodelleerd. Samen met de matzwarte grille en de dorpelverbreders geven deze wijzigingen de 9-5 een sportievere uitstraling. De Aero is voorts te herkennen aan 17-inchwielen, waarvan het design is afgeleid van die van studiemodel 9X. Het interieur is niet onberoerd gelaten door de Zweden. Het zitmeubilair en de deurpanelen hebben contrasterende zwarte elementen en de portiergrepen zijn afgewerkt met mat chroom. Als optie levert Saab in de Aero
een carbonfiber front voor het dashboard. De Aero in sedan-trim kost € 49.890 en de Aero Estate staat in de prijslijst voor € 51.490. (MdB)