AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Gereden: Saab 9-5

Saab 9-5
In de omgeving van de fabriek in het Zweedse Trollhättan maakten we kennis met de nieuwe 9-5, de eerste Saab die onder de vleugels van Spyker de wereld wordt ingestuurd. Het design is zeer onderscheidend, geldt dat ook voor de rijeigenschappen?
Onderhuids is de Saab 9-5 grotendeels gelijk aan de Opel Insignia en daardoor komen ze ook qua rijden aardig overeen. Wat opvalt, is dat er grote verschillen zijn tussen de standaard onderstel-setup zoals we die reden bij de 160 pk sterke 2.0 TiD en de sportievere, strakkere onderstelafstemming en bijbehorend stuurgedrag van de 2.8 V6 met 300 pk. Bij de eerste is de demping onevenredig stevig, waardoor aardig wat van het bij een auto als de 9-5 horende comfort verloren gaat. Sturen gaat bij deze 2.0 TiD licht en afstandelijk, terwijl er bij de (met snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging uitgeruste) 2.8 V6 aanmerkelijk meer gevoel is. Diens (sportief afgestemde) onderstel is ook beter in balans. Optioneel is een adaptief onderstel leverbaar, waarbij  je kunt kiezen tussen comfort, sportief of 'automatisch'. Vierwielaandrijving (XWD genaamd) staat ook op het keuzemenu, bij de 2.8 V6 is het standaard.
Binnenin is de 9-5 wat minder uitgesproken en onderscheidend dan aan de buitenkant maar toch heeft Saab ook hier een heel eigen draai aan het geheel gegeven, ondanks de duidelijke aanwezigheid van Opel-knopjes en -hendels. Het dash is lichtjes naar de bestuurder gevormd en we zien typische Saab-snufjes zoals de in de middentunnel geplaatste startknop (nee, geen sleutel meer), een turbodrukmeter en het night panel, waarmee je alle functies behalve de snelheidsmeter 'op zwart' zet. Prettig tijdens nachtritten. Een zinvolle optie is het head up display in de voorruit.
Onder de streep is de nieuwe Saab 9-5 zeer onderscheidend qua design maar helaas geldt dat (nog) niet voor de rijeigenschappen en het afwerkingsniveau. Beide liggen onder het niveau van de directe concurrentie (Audi A6, BMW 5-serie, Volvo S60/80). Maar Saab laat met de nieuwe 9-5 zien dat het op de (goede) weg terug is.
De volledige rij-impressie lees je in AutoWeek 23 die op woensdag 9 juni in de winkel ligt. 

Lezersreacties (116)

Reageren