Gereden: Saab 9-2X

Saab 9-2X
Volgende week komt de Saab 9-2X op de Amerikaanse markt. Het nieuwe model is in feite een Subaru Impreza in een Zweeds maatkostuum. We maakten in Californië de eerste rij-impressie.

Volgende week komt de Saab 9-2X op de Amerikaanse markt. Het nieuwe model is in feite een Subaru Impreza in een Zweeds maatkostuum. We maakten in Californië de eerste rij-impressie.

Vorig najaar kondigde Saab aan de 9-2X op de Amerikaanse markt te brengen en prompt brak er een golf van kritiek los. Een tot Saab omgebouwde Impreza...'t moet toch niet gekker worden!
Nou ja, die 9-2X was tóch geen Saab want de contactsleutel zit gewoon aan de stuurkolom...
Saab trekt zich in dit geval die kritiek nu eens helemaal niet aan. In de 9-2X moeten immers nieuwe klanten gaan rijden en geen bestaande klanten. De nieuwe Saab valt in Amerika een het premium compact segment, ofwel de luxere compacte klasse. Men verwacht dat die klasse in 2006 flink zal zijn gegroeid en om daarvan een graantje te kunnen meepikken, wilde Saab er snel instappen. Maar er moest wel een list worden bedacht, want Saab had niet alleen tijdgebrek, maar ook gebrek aan budget.
Dus wendden de Zweden, die sinds 2000 onderdeel zijn van General Motors, zich tot Subaru, een partner van GM. De Impreza was qua formaat en techniek precies goed om tot Saab te worden omgetoverd. Met een andere neus, breder ogende achterkant, dakspoilertje achter en zónder dakrails heeft de 9-2X nu toch een eigen gezicht. Ook binnenin is er wat 'Saabiness' aangebracht met de andere middenconsole en luxere tweekleurige bekleding. Voeg daarbij een goede standaarduitrusting en de 9-2X kan meedoen in het beoogde segment, waarin hij concurrenten tegenkomt als de Volvo S40/V50, de toekomstige Mercedes A- of B-klasse en de Audi A3.
De 9-2X is er alleen als vijfdeurs en komt in twee versies, de Linear (Impreza) en de Aero (WRX). Vooral de Aero met zijn luchthapper in de motorkap doet je meteen aan Subaru denken, maar voor de rest zijn de Zweden aardig in de omtovermissie geslaagd.
Een belangrijk verkooppunt en uniek in de klasse van de 9-2X is de vierwielaandrijving. Uniek ook voor Saab, net als de boxermotoren die in het vooronder van beide versies huizen.

De Linear is uitgerust met de ongeblazen 2,5-liter boxermotor (uit de Legacy) en vooral vooral bedoeld voor 'nieuwe', prijsbewuste Saab-rijder. Deze 9-2X kost $ 22.990 en daarmee zet hij de concurrentie op achterstand. De 2.5 levert 167 pk, heeft een maximum koppel van 225 Nm en is standaard gekoppeld aan een vijfbak.
De Aero is uitgerust met de 230 pk en 294 Nm sterke 2-liter turbomotor die eveneens samenwerkt met een vijfbak. Beide motoren kunnen ook worden geleverd met een viertraps automatische transmissie.
Zoals verwacht is er bij het rijden met beide motorvarianten uiteraard een duidelijk verschil. De motor van de Linear is minder bijterig en het onderstel is minder stug afgesteld. Hij maakt geen rally-aspiraties in je los, maar weet natuurlijk goed raad met een onverharde weg. We reden de 2.5 Linear met automaat, waarmee de 9-2X net zo geciviliseerd overkomt als een 9-3.
Anders ligt het met de 2.0 turbo in de Aero. Hij biedt ruwe kracht, maar beneden 3000 tpm gebeurt er weinig en heb je last van een behoorlijk turbogat. Schakelen dus!
De Saab-ingenieurs hebben trouwens onderhuids nog het één en ander gewijzigd. Zij heeft de 9-2 andere motorsteunen, meer geluidsisolatie, een andere afstelling van het onderstel en is de besturing gewijzigd.
Standaard staat de 9-2X op 16-inch aluminium wielen met banden in de maat 205/55. Ook de snelle versie is met zijn prijs van 26.950 dollar op de Amerikaanse markt mooi concurrerend.
Saab hoopt dit jaar nog minstens 8000 exemplaren te verkopen. Die klanten zal het weinig kunnen schelen dat deze auto uit Japan komt.
Omdat de auto maar een kort leven beschoren is, zal hij niet naar Europa komen. Dat zal wél het geval zijn met de opvolger, die we dus in 2006 al kunnen verwachten. De ontwikkeling van die nieuwe generatie is inmiddels al in volle gang. Daarop zal Saab dan nog mijn zijn eigen stempel kunnen drukken.
Een uitgebreide rij-impressie staat in AutoWeek no. 23 van 26 mei.

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.