Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Afgestoft: Saab 9-2X

Kat in het nauw

46
Afgestoft: Saab 9-2X
Afgestoft: Saab 9-2XAfgestoft: Saab 9-2XAfgestoft: Saab 9-2XAfgestoft: Saab 9-2XAfgestoft: Saab 9-2XAfgestoft: Saab 9-2XAfgestoft: Saab 9-2X
  • Glenn Wittenberg
  • Nieuws
1 oktober 2017 om 11:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
We bestempelden hem bij zijn introductie in 2004 als de Subaru Impreza in een Zweeds maatkostuum. Terecht, want het wás ook een Subaru Impreza. Oftewel: Saabs antwoord op de groeiende populariteit van het premium compact-segment in het Amerika van die tijd.

Een beetje autokenner zal bij het zien van de foto's dan ook meteen denken aan een Subaru Impreza in plaats van aan een Saab. Het verhaal achter de Saab 9-2X is er echter één over een kat in het nauw en die maakt nu eenmaal rare sprongen. In 2004 was Saab inmiddels een volle dochter van General Motors en in zekere zin had het Zweedse merk het feit dat het nog bestond te danken aan het Amerikaanse concern. Ook bij General Motors moest er echter flink aan de weg worden getimmerd en hetzelfde gold dus voor Saab. In Amerika was het premium compact-segment flink aan het groeien en om hiervan mee te kunnen snoepen, moest Saab snel een auto in dit segment ontwikkelen. Geld en tijd was er niet en dus klopte Saab aan bij Subaru, destijds een partner van General Motors.

De Impreza bleek het meest geschikt om tot Saab getransformeerd te worden, zowel qua formaat als technisch. Hij kreeg een andere neus en was daarmee aan de voorkant een echte Saab. De achterkant werd iets breder gemaakt en ook de achterlichtunits werden iets aangepast. Het ontbreken van de dakrails moest de Saab ten slotte zijn eigen voorkomen geven. Toch verraadde de vorm van de koets overduidelijk dat het om een Impreza ging. De Japanse genen waren ook in het interieur onmiskenbaar aanwezig. Op het stuur prijkte weliswaar de griffioen van Saab, maar verder was het interieur één op één overgenomen van dat van de Subaru.

Onderhuids was de 9-2X al evenmin Zweeds. Zo had je de keuze uit twee uitvoeringen: de Lineair, met de ongeblazen 2,5-liter boxermotor, en de Aero (de WRX), die was uitgerust met een 2,0 turbo, eveneens een boxer. In combinatie met de vierwielaandrijving was dit natuurlijk uniek voor Saab. Wel deed Saab enkele kleine aanpassingen. Zo werd de auto beter geïsoleerd en werd de besturing gewijzigd. Ook het onderstel van de 9-2X werd anders afgesteld. Helaas kwam de auto niet naar Europa, hetgeen verklaart waarom de auto hier een absolute zeldzaamheid is.

Overigens is de 9-2x niet de enige 'Saab' uit deze periode die met behulp van een ander merk tot stand kwam. Bekender is wellicht de 9-7x, een Chevrolet Trailblazer met uiterlijke kenmerken van het Zweedse merk.

  • Houd me op de hoogte over de Saab 9-2X
Saab

Uitgelicht aanbod

    Saab 9-5 2.3t Linear Business Pack

    Saab 9-5 2.3t Linear Business Pack

    • 2003
    • 278.504 km

    € 2.750

    Saab 9-3 Cabrio 2.0t S 150pk / Clima / Leder / Trekhaak

    Saab 9-3 Cabrio 2.0t S 150pk / Clima / Leder / Trekhaak

    • 2002
    • 156.863 km

    € 5.950

    Saab 9-3 1.8TArc 2.0i Automaat Ned N.A.P. 2005 lage km

    Saab 9-3 1.8TArc 2.0i Automaat Ned N.A.P. 2005 lage km

    • 2005
    • 177.716 km

    € 4.950

Meer Saab occasions

Lezersreacties (46) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Saab specificaties
  • Saab occasions
  • Saab video's
Advies en informatie
  • Saab tests
  • Saab gebruikersreviews
  • Saab index
PREMIUM
Audi Cabriolet vs. Saab 900 Cabriolet - Occasion dubbeltest

Audi Cabriolet vs. Saab 900 Cabriolet - Occasion dubbeltest

Anders dan de deels ontmantelde verkeersvliegtuigen op het platform van Twente Airport hebben...

Lees meer
Saab 9000 Turbo 16 - Op de Rollenbank

Saab 9000 Turbo 16 - Op de Rollenbank

49

Het is een hele tijd geleden dat we oog in oog stonden met een Saab 9000 uit een van de eerste...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    "Saab 9-2 in Trollhättan gebouwd"

    "Saab 9-2 in Trollhättan gebouwd"

    • 7 december 2005
  • Eerste rijtest
    Saab 9-2X

    Saab 9-2X

    • 30 juli 2004
  • Nieuws
    Gereden: Saab 9-2X

    Gereden: Saab 9-2X

    1
    • 20 mei 2004
  • Nieuws
    Saab 9-2X met Japans jasje

    Saab 9-2X met Japans jasje

    • 9 december 2003
  • Nieuws
    Saab 9-2 X debuteert in L.A.

    Saab 9-2 X debuteert in L.A.

    • 22 oktober 2003
Merk
Merk
  • Achtergrond
    Een Tesla-accu voor een Saab Sonett: verder leven als EV

    Een Tesla-accu voor een Saab Sonett: verder...

    60
    • 17 april 2022
  • Saab 9000 Turbo 16 - Op de Rollenbank

    Saab 9000 Turbo 16 - Op de Rollenbank

    49
    • 6 april 2022
  • Nieuws
    Saab staat weer te koop

    Saab staat weer te koop

    27
    • 19 oktober 2021
  • Nieuws
    'Evergrande verkoopt EV-activiteiten aan smartphonemaker Xiaomi'

    'Evergrande verkoopt EV-activiteiten aan...

    11
    • 24 augustus 2021
  • Saab 96 - Klokje Rond Klassiek

    Saab 96 - Klokje Rond Klassiek

    29
    • 23 augustus 2021
  • Achtergrond
    Waarom Saab jarenlang motoren gekanteld plaatste

    Waarom Saab jarenlang motoren gekanteld...

    52
    • 21 augustus 2021
  • Saab 9-5 2.3t Limousine Coleman Milne (2004) - Blits Bezit

    Saab 9-5 2.3t Limousine Coleman Milne (2004)...

    • 8 juli 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden