AutoWeek 15 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische rijden
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 15 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autonieuws

Gereden: Renault Twingo Quickshift 5

  • Autonieuws
9 juni 2001 om 13:19
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Quickshift 5. Hebben we iets gemist? Het klinkt alsof we de eerste vier versies van deze snelle schakeling onopgemerkt voorbij hebben laten gaan. Niet dus, de 5 is simpelweg een verwijzing naar het aantal versnellingen dat deze half-halfautomatische bak heeft. 't Is gewoon de eerste Quickshift.

Half-halfautomaat

Quickshift 5. Hebben we iets gemist? Het klinkt alsof we de eerste vier versies van deze snelle schakeling onopgemerkt voorbij hebben laten gaan. Niet dus, de 5 is simpelweg een verwijzing naar het aantal versnellingen dat deze half-halfautomatische bak heeft. 't Is gewoon de eerste Quickshift.

Tekst Damiaan Hage, foto's Renault

Betaal je bij het bestellen van een nieuwe Twingo f 1.500 meer, dan krijg je daar een half-halfautomatische bak voor terug. Inderdaad, twee keer half. Want de Quickshift 5 is een halfautomaat, omdat je in principe schakelt door een tikje tegen de pook te geven. Maar hij is een héle automaat als je even op het knopje aan de pook drukt. Dan hoef je louter gas te geven en te remmen. Kind kan de was doen.

De theorie

De versnellingsbak van deze Twingo is precies dezelfde als die in elke andere Twingo. Op de bak zit een elektrohydraulische unit die voor je koppelt, ontkoppelt en schakelt. Renault noemt dit een 'gerobotiseerde' versnellingsbak. Zodra je een tik tegen de pook geeft, gaat de elektronica aan het rekenen met gegevens over snelheid, helling, eventueel remmen en rijstijl van de bestuurder. Zo wordt bepaald hoe geleidelijk de koppeling moet schakelen. Deze computer vervangt eigenlijk het 'gevoel' in uw linkervoet. U weet tenslotte zelf ook dat ontkoppelen bij wegrijden anders moet, dan wanneer u snel aan doorschakelen bent van de derde naar vierde versnelling. Zodra er ontkoppelt is, wordt een andere versnelling ingelegd door hydraulische koppelingschuiven. Gewoon wat uw rechterarm normaal doet als u de versnellingspook bedient.
Zet u hem op de volautomatische stand dan bepaalt een computer zelf het schakelmoment. En het fuzzy logic-computerprogramma past het schakelgedrag aan aan uw rijstijl. Rijdt u rustig dan zal hij snel doorschakelen; rijdt u sportief dan blijft hij langer in dezelfde versnelling rijden.

Zó traag

Goed, da's de theorie. Nu de praktijk. Bij het starten is het al anders. Je moet je voet op het rempedaal houden, anders start hij niet. Zodra je dat doet, wordt hij meteen in z'n vrij gezet. Voor de eerste versnelling geven we een tik tegen de pook en als we de rem op laten komen, ontkoppelt de Twingo en begint de auto even later te kruipen.
We geven gas bij en rijden verder. En al na een paar minuten begint die bak voor wat kleine frustraties te zoeken. Hij is zó traag. Zodra je die tik tegen de pook hebt gegeven duurt het een hele tijd voordat hij in de volgende versnelling zit. Renault zegt dat dat express zo gedaan is. Het zou sneller kunnen, maar omdat de Twingo geen sportauto is, maar meer een comfortauto is er voor gekozen om het niet supersnel te doen. Zwak excuus, vinden wij. We moeten de makers wel gelijk geven als ze zeggen dat het vooral ook lang líjkt te duren, omdat je alleen maar zit wachten. Een normale schakelbeweging kost namelijk ook vrij veel tijd.
In de automatische stand is wachten nog veel vervelender. Een 'normale' automaat schakelt supersnel, maar deze is net zo snel als in de half-automatische stand. Behoorlijk traag dus. De Twingo houdt daarbij ook nog wat in. En dat is bijzonder vervelend.
Kortom, die Quickshift 5 is helemaal niet zo quick - daar moet je rekening mee houden als je overweegt er eentje te kopen. Maar geduld is een schone zaak, zolang je er geen sportieve aspiraties op na houdt. Want dan is het echt maar half-half met die bak.

  • Hoe verloopt jouw zoekproces naar een volgende auto? Vertel het AutoWeek >
Renault

Uitgelicht aanbod

    1.3 TCe Intens Full Opties !

    Renault Kadjar 1.3 TCe Intens Full Opties !

    • 2019
    • 27.615 km

    € 23.750

    bestel 1.6 dCi T29 L2H1 Turbo2 Energy

    Renault Trafic bestel 1.6 dCi T29 L2H1 Turbo2 Energy

    • 2015
    • 108.458 km

    € 13.950

    Coupé 2.0 RS F1 Turbo 300PK Sport

    Renault Mégane Coupé 2.0 RS F1 Turbo 300PK Sport

    • 2010
    • 111.414 km

    € 15.850

Meer Renault occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Renault specificaties
  • Renault occasions
  • Renault video's
Advies en informatie
  • Renault tests
  • Renault gebruikersreviews
  • Renault index
Renault Laguna Estate 2.0 dCi GT - Op de Rollenbank

Renault Laguna Estate 2.0 dCi GT - Op de Rollenbank

Doorgaans is een plek in de rubriek ‘Op de Rollenbank’ voorbehouden aan auto’s die niet getuned...

Lees meer
Renault Twingo 1.2 TCe GT - Op de Rollenbank

Renault Twingo 1.2 TCe GT - Op de Rollenbank

Doorgaans is een plek in de rubriek ‘Op de Rollenbank’ voorbehouden aan auto’s die niet getuned...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Renault Clio TCe 120 GT (2013)

    Renault Clio TCe 120 GT (2013)

    5
    • 17 april 2021
  • Renault Laguna Estate 2.0 dCi GT - Op de Rollenbank

    Renault Laguna Estate 2.0 dCi GT - Op de...

    • 15 april 2021
  • Review
    Renault Talisman Estate dCi 110 Intens (2016)

    Renault Talisman Estate dCi 110 Intens...

    6
    • 8 april 2021
  • Autonieuws
    Prijzen Renault Express bekend

    Prijzen Renault Express bekend

    6
    • 8 april 2021
  • Review
    Renault Clio TCe 100 Bi-Fuel Intens (2020)

    Renault Clio TCe 100 Bi-Fuel Intens (2020)

    34
    • 6 april 2021
  • Autonieuws
    Nieuwe Renault Kangoo als MPV-alternatief

    Nieuwe Renault Kangoo als MPV-alternatief

    24
    • 31 maart 2021
  • Autotest
    Test: Renault Twingo Electric

    Test: Renault Twingo Electric

    25
    • 29 maart 2021
Merk
Merk
  • Review
    Renault Clio TCe 120 GT (2013)

    Renault Clio TCe 120 GT (2013)

    5
    • 17 april 2021
  • Renault Laguna Estate 2.0 dCi GT - Op de Rollenbank

    Renault Laguna Estate 2.0 dCi GT - Op de...

    • 15 april 2021
  • Review
    Renault Talisman Estate dCi 110 Intens (2016)

    Renault Talisman Estate dCi 110 Intens...

    6
    • 8 april 2021
  • Autonieuws
    Prijzen Renault Express bekend

    Prijzen Renault Express bekend

    6
    • 8 april 2021
  • Review
    Renault Clio TCe 100 Bi-Fuel Intens (2020)

    Renault Clio TCe 100 Bi-Fuel Intens (2020)

    34
    • 6 april 2021
  • Autonieuws
    Nieuwe Renault Kangoo als MPV-alternatief

    Nieuwe Renault Kangoo als MPV-alternatief

    24
    • 31 maart 2021
  • Autotest
    Test: Renault Twingo Electric

    Test: Renault Twingo Electric

    25
    • 29 maart 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep