Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Gereden: Renault Laguna

Gereden: Renault Laguna
  • Nieuws
15 december 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Renaults Laguna was altijd een brave, comfortabele auto, maar dat is nu voorbij. Er staat ineens een serieuze middenklasser die van dynamiek haast uit elkaar spat. Kan wel eens voor heel veel onrust gaan zorgen.

Onruststoker

Renaults Laguna was altijd een brave, comfortabele auto, maar dat is nu voorbij. Er staat ineens een serieuze middenklasser die van dynamiek haast uit elkaar spat. Kan wel eens voor heel veel onrust gaan zorgen.

Tekst Mario Prinsen, foto's Louis Blom

Toegegeven, met de vorige Laguna was eigenlijk weinig mis: mooie, ingetogen lijnen en een oer-Frans comfort. Met de nieuwe Laguna toont Renault ineens heel veel meer durf: daar staat een auto die je (in)pakt. Een fraaie, stoere hatch en een geraffineerde, elegant-dynamische station. Van voren identiek gelijnd, maar achter de middenstijl twee duidelijk op zichzelf staande ontwerpen. Spannend en naar onze mening alleen daarom al een toekomstig succesnummer.
De Laguna groeide met acht centimeter bescheiden in lengte tot 4,58 meter als hatch en 4,70 meter als nu Grand Tour genaamde station. De wielbasis van beide modellen nam wel met hetzelfde aantal centimeters toe; zie je niet vaak, maar heeft wel een heilzame uitwerking op de beenvrijheid achterin. Zit je prima, al is de hoofdruimte in de hatchback door het aflopende dak aan de krappe kant. Voorin de Laguna is - zoals verwacht - voor normaal geproportioneerde lieden voldoende ruimte gecreëerd. Aan de achterkant treffen we een flinke en goed bereikbare bagageruimte aan, die je kunt vergroten door de achterbank in ongelijke delen neer te klappen.

Stevige jongen

Natuurlijk is de nieuwe Laguna voorzien van alle moderne veiligheidsitems. Airbags voor bestuurder en passagier, bags opzij en gordijnairbags zijn op alle uitvoeringen standaard. Spankrachtbegrenzers, gordelspanners en hoofdsteunen voor alle vijf zitplaatsen zijn even vanzelfsprekend. De airbags in het dashboard passen hun gedrag aan de klap aan en de bestuurder beschikt zelfs over een dubbele gordelspanner. Een anti-duiksysteem op alle zitplaatsen voorkomt dat je bij een botsing onder de gordel doorglijdt. Een extra stevige middenstijl beschermt beter bij aanrijdingen van opzij. Een hele opsomming waaruit duidelijk moge worden dat deze Laguna beslist tegen een stootje kan. Een prettige gedachte.
De Laguna beschermt zijn inzittenden niet alleen prima, maar er is ook alles aan gedaan om ongelukken te voorkomen. Alle versies hebben standaard ABS, elektronische remkrachtverdeling en een in deze klasse uniek controlesysteem voor de bandenspanning.

Magie

Gaten in je broekzak door je autosleutel, dat kan niet meer als je Laguna gaat rijden. De nieuwe Renault is sleutelloos; openen en sluiten gebeurt met een drukknopje op een soort dikke creditcard. Bij de duurdere modellen herkent de auto automatisch op een meter of vijf afstand de kaart in je broekzak en laat dat weten door even te knipperen. Op het moment dat je de deurgreep beetpakt, geven sensoren een signaal dat er ontgrendeld mag worden. Instappen, Renault Kaart in de gleuf op de middenconsole schuiven en de Laguna is startklaar. Even de startknop aanraken en de motor komt tot leven.

Lekkere diesel

De ongewoon korte tijd die Renault voor deze introductie had uitgetrokken vulden we grotendeels met het sturen in een vijfdeurs 1.9 dCi. Die moderne common-raildiesel is er met 105 of 120 pk; die laatste reden we in combinatie met de standaard zesbak. Kan 'ie mooi de luilak uithangen, want bij 100 km/h draait deze diesel in zijn hoogste verzet net 1700 toeren. Rustig cruisen dus, maar als het nodig is ook flink opschieten. In 10,7 tellen naar de 100 km/h en doorgaan tot de dubbele snelheid, dat is wat deze turbodiesel in zijn mars heeft. Daarnaast nog eens een gezonde 270 Nm trekkracht die gelijkmatig wordt opgebouwd. Je krijgt dus rond de 2000 toeren geen dreun in je rug, maar de Laguna versnelt vlot. Wel blijf je met name bij accelereren horen dat het een diesel is; er zijn concurrenten die dat beter doen.
Sturen doet deze Laguna in Dynamique-versie als de beste met een mooi strak gevoel. Met zijn 17-inch rubber kleeft hij goed aan de weg en het onderstel is een vrolijke babbelaar die zorgt dat je als bestuurder niets aan informatie mist. De sportieve zetels bieden een uitgekiende zit, het opgeruimde dashboard is prima afleesbaar en het schakelen en koppelen gaat als vanzelf. Een heerlijke rijmachine met wel een voor een Fransoos nogal stevige vering die vrij goed in balans is met de demping. Hoort bij deze Dynamique, zo bleek toen we nog even snel een Grand Tour V6 Initiale probeerden: softer geveerd en met een minder goede harmonie in het onderstel, was onze vluchtige indruk.
Onze eerste belevingen met de nieuwe Laguna zijn wat minder diepgravend dan u van ons gewend bent, maar toch durven we die middenklasse-Renault al een goede toekomst te voorspellen. Als de voortekenen niet bedriegen worden de prijzen scherp; we denken vanaf zo'n 45 mille voor de 1.6 16V Authentique. Vanaf 18 januari is de Laguna in het Renault-theater bij u om de hoek te 'voelen'.

Renault

PRIVATE LEASE Renault

INFO
Renault Clio
Renault Clio
Renault Clio
€ 314
Stel samen ▸
Renault Twingo
Renault Twingo
Renault Twingo
€ 369
Stel samen ▸
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
€ 409
Stel samen ▸
Renault Mégane
Renault Mégane
Renault Mégane
€ 434
Stel samen ▸
Renault Arkana
Renault Arkana
Renault Arkana
€ 509
Stel samen ▸
Renault Zoe
Renault Zoe
Renault Zoe
€ 524
Stel samen ▸
Renault in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Renault Kangoo Z.E. 33 KwH (koop accu) 30.000KM NWST

    Renault Kangoo Z.E. 33 KwH (koop accu) 30.000KM NWST

    • 2018
    • 30.160 km

    € 20.564

    Renault Master T33 2.3 dCi L1H1 Eco Rolstoelbus hef inrij rolstoellift, gordelsysteem en verwarming

    Renault Master T33 2.3 dCi L1H1 Eco Rolstoelbus hef inrij rolstoellift, gordelsysteem en verwarming

    • 2012
    • 86.707 km

    € 17.500

    Renault Twingo 1.2-16V Dynamique

    Renault Twingo 1.2-16V Dynamique

    • 2010
    • 86.734 km

    € 3.250

Meer Renault occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Renault specificaties
  • Renault occasions
  • Renault video's
Advies en informatie
  • Renault tests
  • Renault gebruikersreviews
  • Renault index
PREMIUM
Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

De Ford Fiesta is misschien wel de leukst rijdende auto van zijn segment, maar de concurrentie...

Lees meer
Renault Mégane Coupé 2.0 - Op de rollenbank

Renault Mégane Coupé 2.0 - Op de rollenbank

We worden op slag vrolijk als we de aanmelding van Mike van Lieshout binnenkrijgen. De Renault...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Renault Scénic Vision: klaar voor 2024

    Renault Scénic Vision: klaar voor 2024

    107
    • 19 mei 2022
  • Renault Scénic Vision – Eerste Kennismaking

    Renault Scénic Vision – Eerste Kennismaking

    43
    • 19 mei 2022
  • Achtergrond
    Renault Clio 'Williams' (1992) - Liefhebber Gezocht

    Renault Clio 'Williams' (1992) - Liefhebber...

    27
    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    Officieel: Renault verkoopt belang in Russische AvtoVaz

    Officieel: Renault verkoopt belang in Russische...

    51
    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    Renault 21 - Facelift Friday

    Renault 21 - Facelift Friday

    69
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    Renault verkoopt groot aandeel Zuid-Koreaanse tak aan Geely

    Renault verkoopt groot aandeel Zuid-Koreaanse...

    23
    • 10 mei 2022
  • PREMIUM
    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen...

    • 10 mei 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Renault Scénic Vision: klaar voor 2024

    Renault Scénic Vision: klaar voor 2024

    107
    • 19 mei 2022
  • Renault Scénic Vision – Eerste Kennismaking

    Renault Scénic Vision – Eerste Kennismaking

    43
    • 19 mei 2022
  • Achtergrond
    Renault Clio 'Williams' (1992) - Liefhebber Gezocht

    Renault Clio 'Williams' (1992) - Liefhebber...

    27
    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    Officieel: Renault verkoopt belang in Russische AvtoVaz

    Officieel: Renault verkoopt belang in Russische...

    51
    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    Renault 21 - Facelift Friday

    Renault 21 - Facelift Friday

    69
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    Renault verkoopt groot aandeel Zuid-Koreaanse tak aan Geely

    Renault verkoopt groot aandeel Zuid-Koreaanse...

    23
    • 10 mei 2022
  • PREMIUM
    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen...

    • 10 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden