Gereden: Renault Clio Renault Sport 2.0 16V

Gereden: Renault Clio Renault Sport 2.0 16V
Vorige week reden we met de nieuwe Clio. Het neusje van de Clio hebben we bewaard tot deze week: de Clio Renault Sport 2.0 16V. Mochten we in de omgeving van Biarritz ook mee stoeien...

Topsport

Vorige week reden we met de nieuwe Clio. Het neusje van de Clio hebben we bewaard tot deze week: de Clio Renault Sport 2.0 16V. Mochten we in de omgeving van Biarritz ook mee stoeien...

Tekst Benny Hogeweg, foto's Louis Blom

Veel wijzigingen van de andere Clio's krijgt de Renault Sport uitvoering ook mee. Nieuwe koplampen, nieuw dash en onderhuidse verbeteringen. De elektrische stuurbekrachtiging en remassistent worden de Clio Renault Sport echter onthouden. Gelukkig, want Renault heeft de goede smaak dit bommetje op maat te snijden voor liefhebbers van het betere stuur- en scheurwerk. De hydraulische stuurhulp geeft meer gevoel en precisie en met de rechtervoet is de remvertraging zonder elektronische hulpmiddelen nauwkeuriger te doseren. Natuurlijk heeft de Clio Renault Sport zijn eigen voor- en achteras gehouden. Nieuw zijn de 16' lichtmetalen velgen, die een inch groter dan voorheen zijn.
Onder de kap veranderde er ook iets. De tweeliter zestienklepper is bij lage toeren aangesterkt zodat hij beter trekt. Bovendien zijn de overbrengverhoudingen van de bak ingekort en dat levert ook meer trekkracht.

Gummen

Op de binnenwegen aan de voet van de Pyreneeën leefden we ons uit met de Clio Renault Sport. Wat een heerlijk bommetje, wat een goddelijk scheurijzer in de heuvels. Lekker balancerend met gas tussen onder- en overstuur door de bocht. De 2.0 16V pakt zeker al goed op bij lage en gemiddelde toerentallen, maar vanaf 5.000 tpm tochten de zestien kleppen nog even écht goed door voor de laatste tweeduizend omwentelingen. Doortrekken naar 7000 tpm dus. Mechanische trommel- en trompettergeluiden waarschuwen dat het schakelmoment eraan komt. Bij zo'n 7.200 tpm - tjak - naar drie en de 169 pk sterke viercilinder valt tot 5.000 tpm terug en blaast weer door. Gas los voor de volgende curve wordt beloond met een hikkend geluid. Verslavend. Dood en doodzonde dat de sportstoelen te hoog staan en korte zittingen en rugleuningen hebben. Renault, had even een Nederlander van 1 m 90 gevraagd om proef te zitten...
Met zijn dikke voorschermen, grove luchthapper in de voorbumper en Xenon koplampen is de Clio Renault Sport één van de grootste sportieve attracties onder de compactklassers. Niet vergeten: een halve ton meenemen naar de Renault-dealer.

Alle gegevens en prijzen vindt u in CarBase Actueel.

PRIVATE LEASE Renault

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.