Gereden: Porsche Cayman GTS (met soundbite)
350 pk. Dat is de magische waarde waar de Boxster en Cayman ten alle tijden onder moeten blijven, want dat is het vermogen van de Porsche 911 Carrera en de padre familias duldt geen concurrentie van een snotaap.
Toch komt de snotaap nu wel heel dichtbij, want we rijden vandaag met de Cayman in GTS-uitvoering. Die heeft hetzelfde 3,4-liter blok als de S, maar dan met 15 pk en 10 Nm erbij. Dat betekent dat de Boxster nu op maximaal 330 pk zit en de Cayman 340 pk. En dat voelt een 911 wel in zijn nek hijgen. Eén pluspuntje hebben ze in elk geval wel ten opzichte van de Porsche der Porsches: de configuratie. Waar de 911 de motor achter de achteras heeft, heb je met de Boxster en de Cayman een echte middenmotor te pakken en dat is precies zoals Ferdinand Porsche het ooit in gedachten had.
We zijn nog niet zo heel lang onderweg en we beginnen ons al af te vragen waarom je nog voor een 911 Carrera zou gaan. De Cayman is als GTS één brok beleving. In normale stand is hij nog vrij beschaafd, maar de Sport Plus-knop heeft het effect van De Rode Knop in het Kremlin tijdens de koude oorlog. De uitlaatdemping wordt praktisch overboord gegooid, de PDK-automaat zet zijn nekharen overeind en als je dan vol op het gas gaat, gilt hij door tot bijna achtduizend toeren voordat hij eindelijk eens opschakelt. Als je morgen in de krant leest dat op Mallorca een tunnel is ingestort: dat waren wij. Enfin, luister zelf even mee: speakers op tien.
De atmosferische, direct ingespoten zescilinder boxermotor bouwt zijn krachten heerlijk lineair op. Mallorca is een paradijs van bochten, maar het asfalt is op veel stukken nogal slecht en dat maakt het voor een onderstel bepaald uitdagend. De Cayman kan het aan, en voelt eigenlijk nog best redelijk comfortabel aan. Niettemin kun je bochten snoeihard inzetten zonder hem gek te krijgen. Het PTV (Porsche Torque Vectoring) remt in snelle bochten het binnenste achterwiel af, waardoor maximaal koppel naar het buitenste wiel gaat, waar het meeste grip voorhanden is. Daardoor gaat het sturen nog wat preciezer en gecontroleerder; bijna tè gecontroleerd. Echt grof onderstuur opwekken lukt amper, de Cayman is verrassend neutraal voor een auto met middenmotor.
De uitgebreide rij-impressie van de Porsche Boxster en Cayman GTS staat binnenkort in AutoWeek. Een dezer dagen hebben we op deze site ook een videoverslag van onze kennismaking.Daarin behandelen we ook de Boxster GTS, die we morgen gaan rijden.