AutoWeek 15 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische rijden
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 15 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autonieuws

Gereden: Opel Vectra

  • Autonieuws
11 april 2002 om 09:27
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
'n Flinke stap vooruit - dat is de nieuwe Vectra in ieder geval. Van het benauwde en stugge van de oude is niet veel meer over, de nieuwe is ruim en comfortabel. Opel stopte er een paar nieuwigheidjes in, maar we kwamen ook een paar dommigheidjes tegen.

Klaar voor de strijd

'n Flinke stap vooruit - dat is de nieuwe Vectra in ieder geval. Van het benauwde en stugge van de oude is niet veel meer over, de nieuwe is ruim en comfortabel. Opel stopte er een paar nieuwigheidjes in, maar we kwamen ook een paar dommigheidjes tegen. Al met al zijn we echter van mening dat de Vectra weer klaar is voor de concurrentie.

Tekst Damiaan Hage, foto's Jacco van de Kuilen

Een van de nieuwigheidjes vraagt veel gewenning: de richtingaanwijzer. Opel vond het namelijk nodig om die opnieuw uit te vinden en het vraagt een stevige portie doorzettingsvermogen om die te doorgronden. Zoals je gewend bent, geef je de zwengel achter het stuur een tik. Maar de zwengel schiet wel meteen weer terug in z'n oorspronkelijke positie. Dat komt omdat je een tiptoets bedient in plaats van een schakelaar. In theorie een voortreffelijk systeem - in de praktijk is het voordeel maar matig.
Het gaat namelijk fout wanneer je wilt inhalen. Het systeem is namelijk zo geprogrammeerd, dat een kort tikje goed zou zijn voor drie keer knipperen. Maar het blijkt een hele kunst te zijn om te bepalen wat een korte of lange tik is en je dus onbedoeld met een continu blinkend lampje rondtuft en je voor opdringerige wegpiraat wordt aangezien. Voor de ruitenwissers geldt hetzelfde verhaal: de intervalstand is een klein tikje, flink zwiepen is een iets langer duwtje. Dat verschil valt ook niet mee.

Alleen sedan
Het Vectra-aanbod is in het begin nog heel beperkt. Als 'ie eind mei komt, moeten we het bijvoorbeeld doen met maar een carrosserievariant: de sedan. Later in het jaar komt daar nog de GTS bij, in wezen een gewone vijfdeurs. Maar Opel wil die auto juist als de sportieve variant neerzetten, en dus werd het uiterlijk een beetje aangepast met dikkere bumpers, zichtbare uitlaat en donkere koplampen.
Ook de motorenkeus is allesbehalve ruim. Er zijn twee benzinemotoren en twee diesels - alle vier bekende motoren uit bijvoorbeeld de Zafira. De 1.8 en 2.0 DTI zijn de motoren waar de meute voorlopig waarschijnlijk voor gaat, maar die konden we nog niet proberen tijdens de introductie. Wel reden we met de 2.2 benzine en de 2.2 DTI, de voorlopige toppers. Daarover straks dus meer. Uitbreiding naar boven komt al snel: een 3.2 V6 staat voor dit najaar gepland in de GTS, de vijfdeurs Vectra. Bovendien wordt gewerkt aan direct ingespoten benzinemotoren en common rail-diesels.

Muisstil
We reden om te beginnen de 2.2 DTI met handbak. In de oude Vectra heeft 'ie ook nog een tijdje gezeten en daar maakte hij met z'n rumoer een knap chagrijnige indruk. De nieuwe Vectra is er met die motor een fractie sneller op geworden - en vooral stiller. De geluidsisolatie-experts hebben hun werk zeer serieus genomen, want de nieuwe Vectra is muisstil. Wie wel eens in een Lexus heeft gereden, weet ongeveer waar voor Opel de grens lag. Cruisen op de snelweg doe je in aangename stilte.
Het onderstel van Vectra komt op ons over als degelijk en betrouwbaar, maar weinig spectaculair. Waar de Ford Mondeo plotseling een zeer sportief onderstel blijkt te hebben als je even het gas opentrekt, heeft de Vectra een, tsja, hoe zullen we het noemen, saai weggedrag. Hobbels worden gladgestreken, bochten neemt 'ie zonder noemenswaardig hellen en heel strak. Wordt het te veel en glijdt de Vectra lichtjes over z'n voorwielen weg, dan grijpt het superwakkere ESPplus in, dat in tegenstelling tot andere ESP-systemen niet één wiel afremt, maar juist drie. De elektrische stuurbekrachtiging is direct, maar aan de lichte en gevoelloze kant. Maar echt communiceren doet het niet, da's een beetje jammer. De versnellingsbak is er wel enorm op vooruitgegaan - want van enig gehaak is geen sprake meer: als een paling in een emmer snot.
De tweede Vectra die we bij de kladden pakten, was een 2.2 benzine met nieuwe vijftraps automaat. Die automaat is er een van het zelflerende soort. Hij past zich aan je rijstijl aan. Rij je als een oude krant, dan schakelt 'ie snel door en houdt de toerentallen lekker laag. Ga je even flink boeren met je Vectra, dan schakelt 'ie later door en remt 'ie meer op de motor. De 2.2 benzine is nog iets stiller dan de diesel - het wordt nu echt doodstil en de ademhaling van verkouden passagiers begint plotseling knap irritant te worden. De Vectra kan - zoals we al verwachtten - goed uit de voeten met deze 147 pk-motor.

Ieniemienie-cijfers
Onze eerste indrukken van het comfort zijn positief. De stoelen zijn goed verstelbaar, net als het stuur en dus moeten de meeste bestuurders wel een plekje kunnen vinden. De binnenruimte is - gelukkig - flink toegenomen en vooral de mensen op de achterbank profiteren daarvan. Die hebben lekker veel plaats.
Airconditioning is standaard, en op de luxere versies krijg een automatische klimaatregeling. Bij de bediening daarvan lopen we tegen een missertje aan. Je stelt de temperatuur links en rechts in met een draaiknop die helemaal onderaan op de middenconsole zit, maar pas in het paneel een heel eind daarboven staat in Ieniemienie-cijfertjes de gekozen temperatuur te lezen. Het is mooi dat Opel alles in één paneel wilde integreren, maar onhandig dat je dus op twee plekken moet kijken en dus twee keer wordt afgeleid.
Met de basisuitrusting is trouwens weinig mis. Want zelfs de goedkoopste Vectra (de 1.8 van € 22.995) heeft reeds alle veiligheidsbellen en -toeters als zes airbags, remassistent en ESP standaard. Meer gedetailleerde info daarover leest u in het kader 'Wat zit erop- en aan?' elders op deze pagina. De optielijst beslaat trouwens pagina's met onder andere een neerklapbare leuning van de passagiersstoel voor € 100 (eerder gezien bij Mazda) en een rokerspakket (30 euro) dat bestaat uit een asbak en aansteker.

Manco's van vroeger weg
Het is duidelijk dat de Vectra weer helemaal bij de tijd is. In de eerste test, later dit jaar, zullen we eens kijken hoe hij het in vergelijking met de moordende concurrentie (Passat, Mondeo, Laguna, C5) doet. Alle manco's van vroeger zijn in ieder geval weg - en ontzettend verbeterd. Maar hij is vooral overtuigend in z'n degelijkheid. Er zit niet veel spectaculairs aan, maar je zult je er geen buil aan vallen.

Alle gegevens en prijzen vindt u in CarBase.

  • Houd me op de hoogte over de Opel Vectra
  • Hoe verloopt jouw zoekproces naar een volgende auto? Vertel het AutoWeek >
Opel Opel Vectra

Uitgelicht aanbod

    1.8 16V 140 pk Essentia *Airco*

    Opel Vectra 1.8 16V 140 pk Essentia *Airco*

    • 2006
    • 134.568 km

    € 4.250

    GTS 2.2-16V Elegance, NL auto, Lage km, APK 3-2022

    Opel Vectra GTS 2.2-16V Elegance, NL auto, Lage km, APK 3-2022

    • 2003
    • 117.188 km

    € 2.995

    Wagon 2.2-16V Business NIEUWE APK

    Opel Vectra Wagon 2.2-16V Business NIEUWE APK

    • 2006
    • 182.626 km

    € 2.900

Meer Opel Vectra occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Opel Vectra specificaties
  • Opel Vectra occasions
  • Opel Vectra video's
Advies en informatie
  • Opel Vectra tests
  • Opel Vectra gebruikersreviews
  • Opel Vectra index
Opel Vectra 2.5 V6 - Op de Rollenbank

Opel Vectra 2.5 V6 - Op de Rollenbank

‘Toen kon dat nog,’ dat is het eerste idee wat je overvalt als je een rondje loopt om de Vectra...

Lees meer
Opel Vectra GTS 2.2 16V - 2004 - 450.709 km - Klokje Rond

Opel Vectra GTS 2.2 16V - 2004 - 450.709 km - Klokje Rond

93

Als de eerste woorden van Joep "Ho 's, er gaat een lampje branden" zijn, dan weet je dat het...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Opel Vectra 1.6i-16V Pearl (2000)

    Opel Vectra 1.6i-16V Pearl (2000)

    3
    • 29 november 2020
  • Review
    Opel Vectra 2.0i-16V CDX (1999)

    Opel Vectra 2.0i-16V CDX (1999)

    4
    • 8 september 2020
  • Review
    Opel Vectra Stationwagon 1.8-16V Comfort (2004)

    Opel Vectra Stationwagon 1.8-16V Comfort...

    4
    • 17 mei 2020
  • Opel Vectra 2.5 V6 - Op de Rollenbank

    Opel Vectra 2.5 V6 - Op de Rollenbank

    • 19 maart 2020
  • Review
    Opel Vectra Stationwagon 1.8i-16V Pearl (1999)

    Opel Vectra Stationwagon 1.8i-16V Pearl...

    • 14 december 2019
  • Review
    Opel Vectra GTS 2.2-16V DGi Temptation Excellence (2008)

    Opel Vectra GTS 2.2-16V DGi Temptation...

    7
    • 30 september 2019
  • Review
    Opel Vectra GTS 2.8-V6 Turbo Sport (2006)

    Opel Vectra GTS 2.8-V6 Turbo Sport (2006)

    1
    • 8 maart 2019
Merk
Merk
  • Review
    Opel Insignia Sports Tourer 2.0 Turbo 200pk Business Elegance (2021)

    Opel Insignia Sports Tourer 2.0 Turbo 200pk...

    16
    • 8 april 2021
  • Review
    Opel Kadett 1.2 S (1982)

    Opel Kadett 1.2 S (1982)

    4
    • 4 april 2021
  • Review
    Opel Insignia Sports Tourer 1.6 Turbo Cosmo (2016)

    Opel Insignia Sports Tourer 1.6 Turbo Cosmo...

    6
    • 4 april 2021
  • Autonieuws
    Nóg een nieuwe Opel Combo Life

    Nóg een nieuwe Opel Combo Life

    7
    • 1 april 2021
  • Autonieuws
    Autoverkopen maart: bijna 18 procent in de min

    Autoverkopen maart: bijna 18 procent in...

    60
    • 1 april 2021
  • Autonieuws
    Citroën, Peugeot en Opel komen met waterstofbusjes

    Citroën, Peugeot en Opel komen met waterstofbusjes

    74
    • 31 maart 2021
  • Autonieuws
    Opel: 'QR-codes in plaats van modelnamen'

    Opel: 'QR-codes in plaats van modelnamen'

    17
    • 31 maart 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep