Gereden: Nissan Juke Nismo
In werkelijkheid blijkt de nieuwe topversie van de Juke namelijk een verdraaid leuke auto om te rijden. De Nismo draagt de naam van de autosportdivisie van het merk (NISsan MOtorsport) en is dus een sportievere variant van Nissans kleinste crossover. Als basis gebruikt hij de Juke 1.6 DIG-T, al krijg je nu geen 190 maar 200 paardenkrachten, en 250 Nm koppel in plaats van 240. Echt veel scheelt dat dus niet en ook qua prestaties is de Nismo slechts een paar tienden sneller van nul naar honderd, maar dat is niet de grootste reden om de Nismo te willen.
Hij onderscheidt zich namelijk wel met zijn rijgedrag. Zo stuurt de Nismo erg prettig door zijn anders gekalibreerde stuurbekrachtiging, met een zwaarder en evenwichtiger stuurgevoel dan de standaard auto. Bovendien is de auto standaard voorzien van een werkelijk heerlijke zesbak. Een CVT is optioneel maar die zouden wij lekker laten staan. Ook fijn zijn de puike sportstoelen, en het met alcantara beklede sportstuurtje pakt erg fijn beet. Minder fijn is de zitpositie, want het stuur is over een te geringe afstand verstelbaar. In de bocht merk je ondanks het straffere onderstel wel dat de Juke een vrij hoge auto is, maar reken maar dat dit een bovengemiddeld prettige auto is om mee te stoeien.
Meer Juke Nismo? De complete Eerste Rijtest staat binnenkort in AutoWeek en op de site zal snel een video verschijnen!
PRIVATE LEASE Nissan Juke
