Gereden: Nieuwe Renault Scénic

Renault Scénic
Na zeven jaar haast onafgebroken de dienst te hebben uitgemaakt bij de midi-MPV's, maakt de Renault Scénic I plaats maken voor Scénic II. In en rond Stockholm maakten we voor het eerst kennis.

Na zeven jaar haast onafgebroken de dienst te hebben uitgemaakt bij de midi-MPV's, maakt de Renault Scénic I plaats maken voor Scénic II. In en rond Stockholm maakten we voor het eerst kennis.

We hoeven u inmiddels niet meer te vertellen dat de Scénic de multifunctionele broer is binnen de Mégane-familie. Voor het onderstel van de Scénic werden stabilisatorstangen met een grotere diameter gebruikt en de spoorbreedte ten opzichte van de Mégane nam ook iets toe. De wielbasis ten opzichte van de hatchback nam met 6 centimeter toe. Met z'n totale lengte van 4,25 meter is de nieuwe Scénic 8 centimeter langer dan z'n voorganger, terwijl de wielbasis met ruim 10 centimeter toenam. Om nog even bij de getallen te blijven: de spoorbreedte groeide met 7 centimeter vóór, terwijl 'ie achter 6 centimeter breder werd. Dat scheelt natuurlijk ook binnenin: de afstand tussen de voorportieren nam 2,2 centimeter toe, de hoofdruimte vóór 2,6 en de hoofdruimte achter 2,2 centimeter. Hoewel dus bijna alles in en aan de nieuwe Scénic langer, breder of hoger is, is Renault 'vergeten' om de achterklep wat verder omhoog te laten scharnieren. Nu moeten langere mensen echt oppassen om hun hoofd niet te stoten.

Van de zitpositie in de vorige Scénic werden we niet vrolijk: stoel te hoog, stuur te vlak en niet genoeg verstelbaar. Die kritiek heeft Renault ter harte genomen want behalve dat je de stoel nu een flink stuk naar beneden kunt krikken, staat ook het stuur (8 graden) meer verticaal. En bovendien is het in zowel hoogte als diepte verstelbaar. De zithoogte ten opzichte van de vloer nam af van 39 naar 35,5 centimeter en dat scheelt aanmerkelijk. Die lagere zitpositie draagt absoluut bij aan een beter rijdergevoel. Het is lekker stil aan boord, ook op snelheid en tijdens accelereren. Renault claimt een geluidsreductie van 3 decibel (een afname van 50%) in vergelijking met de vorige Scénic. Voor de goede orde: we bevinden ons in de 120 pk en 300 newtonmeter sterke 1.9 dCi, die meer dan voldoende in huis heeft om vanaf een laag (2.000) toerental lekker op te schieten. De andere diesel is de 1.5 dCi met 80 pk, waar later ook nog een 100 pk-versie met automaat van zal komen. Met die 1.5 moet je zeker geen haast hebben, maar de motor voldoet verder prima. Op benzinegebeid is er keus uit drie krachtbronnen: een 2.0 (van 136 pk), 1.6 (115 pk) en een 1.4 (98 pk), waarvan die laatste tegen het einde van het jaar beschikbaar is. We hebben alleen met de tweeliter gereden en op die motor hebben we weinig aan te merken. Elke Scénic is voorzien van snelheidsafhankelijke elektrische stuurbekrachtiging, die nogal snel in de rechtuitstand terugkeert.

Het lichte, opgeruimde interieur kenmerkt zich door de centraal gesitueerde digitale meters, de hooggeplaatste pook en het goede afwerkingsniveau. Alle materialen voelen prettig en kwalitatief hoogwaardig aan – een enorme vooruitgang ten opzichte van z'n voorganger, waar het harde plastic afbreuk deed aan het kwaliteitsgevoel. Zoals het hoort bij een MPV, zit ook de Scénic vol met slimmigheden zoals de totaal 91 liter aan opbergruimte in vakjes, bakjes en luikjes. Vooral het naar 17 liter gegroeide (gekoelde) dashboardkastje is erg prettig; het

vorige stelde weinig voor. Tussen de voorstoelen staat een over 30 centimeter verschuifbare opbergbak met twee armsteunen, bekerhouders en een 12V-aansluiting. Ook nieuw voor de Scénic II is de omklapbare rugleuning van de passagiersstoel, waardoor er een tafeltje ontstaat en je meer ruimte hebt om lange objecten te vervoeren. De drie verschuifbare stoelen op de tweede zitrij kunnen nu behalve opgeklapt ook in die stand vergrendeld worden. Als je ze verwijdert, ontstaat een laadvloerlengte van 1,45 m. Met de stoelen aan boord varieert de laadruimte van 430 (was 410) liter met de stoelen in de achterste stand tot 480 liter als je ze de volle 22 centimeter naar voren schuift.

Met een prijs van € 20.795 voor de 1.4 benzine en € 24.295 voor de 1.5 dCi doet Renault gewoon een scherpe aanbieding. Wij voorzien een vrolijke toekomst voor de Scénic, die in september bij de vaderlandse dealers staat.

Een uitgebreide rij-impressie vindt u in AutoWeek nr. 28 (2-9 juli).

PRIVATE LEASE Renault Scénic

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.