Gereden: nieuwe Citroën Jumpy en Peugeot Expert

Bussen in nieuwe gedaanten

Gereden Peugeot Expert en Citroën Jumpy
Voor het eerst in de geschiedenis presenteert PSA tegelijkertijd een nieuwe Peugeot en Citroën. Logisch, want het geheel nieuwe bestelduo Expert en Jumpy verschilt onderling alleen uiterlijk iets van elkaar. We maakten in Noord-Frankrijk de eerste kilometers.

Bij de perspresentatie wordt veelvuldig de term EMP2 genoemd. Jazeker, het modulaire platform van onder meer de Citroën C4 Picasso vormt ook het fundament van de nieuwe bestelauto's. Hieraan zijn wel een nieuwe voor- en achteras vastgemaakt en ook zijn er speciaal op bestelautogebruik afgestemde 1.6 en 2.0 BlueHDi Euro6-motoren ingeschroefd. De vermogens lopen uiteen van 95 pk/210 Nm tot 180 pk/400 Nm. Laatstgenoemde versie is er alleen met een 6-traps volautomaat; de uitvoering met 95 pk is leverbaar met een gerobotiseerde 6-bak. PSA is terecht trots op de lage uitstoot van 133 g/km voor de 115 pk-versie.

Vouwen en klappen

Het platform is zo modulair, dat zich het gemakkelijk naar twee wielbases en drie lengtevarianten laat plooien. De kortste daarvan geeft de Expert/Jumpy een buitenmaat van 460 cm (de andere versies meten 495 en 530 cm), waarmee dit model een unieke propositie in zijn segment is. PSA mikt met deze versies op stadsdistributie voor wie een Berlingo-achtige te klein is. De Expert/Jumpy is slechts 20 cm langer, maar biedt belangrijk meer laadvolume (4,6 tegen 3,3 m3) en laadvermogen (1.000/1.400 tegen 550 kg).

Wij rijden met de 1.6-versie van 115 pk/300 Nm, wat volgens PSA de verkooptopper wordt, en met de tweeliter van 150 pk/370 Nm. De eerste voldoet uitstekend, zelfs met 300 kg lading achterin, de tweede maakt vooral nog snellere inhaalmanoeuvres mogelijk. Het verschil is aanzienlijk. Vanbinnen valt de broodnuchtere indeling van het interieur op. Hier geen i-Cockpit zoals bij Peugeot-personenwagens; de grootste attractie is een optioneel head-up display. De ontwerpers lieten praktische aspecten prevaleren, wat te zien is aan de ruime aanwezigheid van grote, open bergvakken. Een afsluitbaar dashboardkastje ontbreekt helaas en evenmin zijn er de slimme mogelijkheden die de Trafic/Vivaro biedt om van het interieur een mobiel kantoor te maken. Een draaibaar schrijftafeltje is alles. Slim is wel de opklapbare bijrijdersstoel, die ruimte maakt voor extra lading of die toegevoegde laadlengte oplevert wanneer een klep in de tussenwand wordt geopend.

Volgens een woordvoerder willen bestelautorijders vooral een maximum aan comfort en veiligheid. De vijf sterren zijn bij EuroNCAP al gescoord en met het comfort zit het, zo konden we verheugd vaststellen, ook goed. Sterker, het nieuwe Franse duo zou wel eens de stilste bestelwagen van het moment kunnen zijn. De handelbaarheid en overzichtelijkheid zijn eveneens prima, op het opvallend stroeve schakelen van de 6-bak na. De auto stuurt als een midi-MPV en de zitpositie is navenant. Wat de laadruimte betreft is er een noviteit: handsfree schuifdeuren, te bedienen met een voetveeg onder de achterbumper. Oefen dit goed, want de sensors zijn erg kieskeurig. De Jumpy en Expert staan vanaf heden bij de dealers.

Lezersreacties (19) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.