AutoWeek 9 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 9 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autonieuws
19

Bussen in nieuwe gedaanten

Gereden: nieuwe Citroën Jumpy en Peugeot Expert

  • Jeroen Ekeler
  • Autonieuws
16 juni 2016 om 15:19
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Voor het eerst in de geschiedenis presenteert PSA tegelijkertijd een nieuwe Peugeot en Citroën. Logisch, want het geheel nieuwe bestelduo Expert en Jumpy verschilt onderling alleen uiterlijk iets van elkaar. We maakten in Noord-Frankrijk de eerste kilometers.

Bij de perspresentatie wordt veelvuldig de term EMP2 genoemd. Jazeker, het modulaire platform van onder meer de Citroën C4 Picasso vormt ook het fundament van de nieuwe bestelauto's. Hieraan zijn wel een nieuwe voor- en achteras vastgemaakt en ook zijn er speciaal op bestelautogebruik afgestemde 1.6 en 2.0 BlueHDi Euro6-motoren ingeschroefd. De vermogens lopen uiteen van 95 pk/210 Nm tot 180 pk/400 Nm. Laatstgenoemde versie is er alleen met een 6-traps volautomaat; de uitvoering met 95 pk is leverbaar met een gerobotiseerde 6-bak. PSA is terecht trots op de lage uitstoot van 133 g/km voor de 115 pk-versie.

Vouwen en klappen

Het platform is zo modulair, dat zich het gemakkelijk naar twee wielbases en drie lengtevarianten laat plooien. De kortste daarvan geeft de Expert/Jumpy een buitenmaat van 460 cm (de andere versies meten 495 en 530 cm), waarmee dit model een unieke propositie in zijn segment is. PSA mikt met deze versies op stadsdistributie voor wie een Berlingo-achtige te klein is. De Expert/Jumpy is slechts 20 cm langer, maar biedt belangrijk meer laadvolume (4,6 tegen 3,3 m3) en laadvermogen (1.000/1.400 tegen 550 kg).

Wij rijden met de 1.6-versie van 115 pk/300 Nm, wat volgens PSA de verkooptopper wordt, en met de tweeliter van 150 pk/370 Nm. De eerste voldoet uitstekend, zelfs met 300 kg lading achterin, de tweede maakt vooral nog snellere inhaalmanoeuvres mogelijk. Het verschil is aanzienlijk. Vanbinnen valt de broodnuchtere indeling van het interieur op. Hier geen i-Cockpit zoals bij Peugeot-personenwagens; de grootste attractie is een optioneel head-up display. De ontwerpers lieten praktische aspecten prevaleren, wat te zien is aan de ruime aanwezigheid van grote, open bergvakken. Een afsluitbaar dashboardkastje ontbreekt helaas en evenmin zijn er de slimme mogelijkheden die de Trafic/Vivaro biedt om van het interieur een mobiel kantoor te maken. Een draaibaar schrijftafeltje is alles. Slim is wel de opklapbare bijrijdersstoel, die ruimte maakt voor extra lading of die toegevoegde laadlengte oplevert wanneer een klep in de tussenwand wordt geopend.

Volgens een woordvoerder willen bestelautorijders vooral een maximum aan comfort en veiligheid. De vijf sterren zijn bij EuroNCAP al gescoord en met het comfort zit het, zo konden we verheugd vaststellen, ook goed. Sterker, het nieuwe Franse duo zou wel eens de stilste bestelwagen van het moment kunnen zijn. De handelbaarheid en overzichtelijkheid zijn eveneens prima, op het opvallend stroeve schakelen van de 6-bak na. De auto stuurt als een midi-MPV en de zitpositie is navenant. Wat de laadruimte betreft is er een noviteit: handsfree schuifdeuren, te bedienen met een voetveeg onder de achterbumper. Oefen dit goed, want de sensors zijn erg kieskeurig. De Jumpy en Expert staan vanaf heden bij de dealers.

  • Lees meer over bestelauto's
Bestelauto's

Lezersreacties (19) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek een specifieke auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's met elkaar
  • Occasions zoek naar een tweedehands auto
Citroën ë-C4 vs. Peugeot e-2008 - Dubbeltest

Citroën ë-C4 vs. Peugeot e-2008 - Dubbeltest

Familieleden die ondanks de vele overeenkomsten toch elkaars concurrent worden, dat is het...

Lees meer
Mazda 3 MPS - Op de Rollenbank

Mazda 3 MPS - Op de Rollenbank

Doorgaans is een plek in de rubriek ‘Op de Rollenbank’ voorbehouden aan auto’s die niet getuned...

Lees meer

Laatste nieuws

Categorie
Categorie
  • Autonieuws
    Automatische gordels - De Vluchtstrook

    Automatische gordels - De Vluchtstrook

    8
    • 7 maart 2021
  • Autonieuws
    'Duur wasstraatprogramma onnodig of schadelijk'

    'Duur wasstraatprogramma onnodig of schadelijk'

    50
    • 6 maart 2021
  • Autonieuws
    DS 9 - Back to Basics

    DS 9 - Back to Basics

    49
    • 6 maart 2021
  • Autonieuws
    Zes bijzondere carrosserievarianten van Porsche

    Zes bijzondere carrosserievarianten van...

    21
    • 5 maart 2021
  • Autonieuws
    Seat wil accufabriek in Spanje openen

    Seat wil accufabriek in Spanje openen

    25
    • 5 maart 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen belicht Project Trinity

    Volkswagen belicht Project Trinity

    27
    • 5 maart 2021
  • Autonieuws
    'Elektrische auto verbruikt veel minder grondstoffen dan brandstofauto'

    'Elektrische auto verbruikt veel minder...

    96
    • 5 maart 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep