Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Gereden: Mercedes Vito 111 CDI

45
Gereden: Mercedes Vito 111 CDI
Gereden: Mercedes Vito 111 CDIGereden: Mercedes Vito 111 CDIGereden: Mercedes Vito 111 CDIGereden: Mercedes Vito 111 CDIGereden: Mercedes Vito 111 CDIGereden: Mercedes Vito 111 CDI
  • Jeroen Ekeler
  • Nieuws
21 december 2014 om 12:13
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
In tegenstelling tot de vorige Vito kan Mercedes-Benz het nieuwe model leveren met voorwielaandrijving, in welk geval deze middenklasse bestelwagen leentjebuur speelt bij partner Renault. Want het is hun 1,6-liter dCi 115 uit de Trafic die Mercedes-Benz in de 111CDI heeft gelegd.

Voor de fans van Mercedes-eigen techniek zijn er drie Vito's met achterwielaandrijving die de aloude 2,1-liter viercilinder in lengterichting voorin hebben. In de 'Renault-versies' ligt het blok uiteraard dwars voorin. Bij deze versies is het laadvermogen hoger, maar de draaicirkel groter.

De techniek van de Vito is niet identiek gespecificeerd als bij Renault; hun 115 dCi levert 300 Nm bij 1.750 toeren, de 111CDI van Mercedes komt tot 270 Nm bij 1.500-2.500 toeren. Het vermogen van 84 kW/115 pk bij 3.800 toeren is wel gelijk. De prestaties krijgen een ruime voldoende; de Vito is als 111CDI meer dan adequaat gemotoriseerd.

De 3e versnelling verlangt dat je ver doortrekt, omdat het toerental in de 4e anders te laag 'begint'. Bij het accelereren dringt het motorgeluid stevig door in het interieur; op snelheid is de auto als geheel wel mooi stil. De 6-bak schakelt met korte, duidelijke slagen. Het testverbruik bedroeg 7,6 l/100 km.

Uitstekende rijeigenschappen

De rijeigenschappen zijn uitstekend, met pluspunten voor de goede stabiliteit in rechte lijn en een heel zeker bochtgedrag. Mercedes heeft de voorwielophanging helaas wat slapjes afgesteld; het veercomfort is op slechte wegdekken weliswaar uitstekend, maar op snelwegen met een beetje golvend wegdek deint de Vito aan de voorzijde voortdurend.

De stuurbekrachtiging werkt fijn, met veel assistentie in stadsverkeer, iets wat sterk bijdraagt aan de gemakkelijke handelbaarheid van de auto. Helaas schieten de buitenspiegels hier tekort; Mercedes koos voor zo min mogelijk luchtweerstand, maar had beter in extra dodehoekspiegeltjes kunnen investeren. Een belangrijk ergonomisch pluspunt van de Vito is zijn gemakkelijke instap. Je hebt geen traptrede nodig, terwijl de zit in de cabine toch prettig hoog is.

Helaas is de stoel in de geteste uitvoering slechts beperkt verstelbaar, met te weinig steun onder lange benen. Het meubilair voor twee passagiers is geheel niet verstelbaar, in die zin dat de leuningen niet neerklapbaar zijn om daarmee een schrijftafeltje voor de chauffeur te creëren. De ruimte onder de bijrijdersbank is bij de laadruimte getrokken. Prima, maar het is jammer dat je vanuit de cabine niet bij deze ruimte kunt komen om het als groot opbergvak te gebruiken.

Weinig aflegruimte

Sowieso is er weinig aflegruimte in het interieur; wat je aan papieren bij je hebt moet in open vakken bovenop het nogal massief ogende dashboard leggen, waar het vervolgens hinderlijk reflecteert in de voorruit. Ach, hadden ze bij Mercedes nu maar niet alleen de voortreffelijke motor, maar ook de puike ergonomie van de Renault Trafic overgenomen… De laadruimte is keurig afgewerkt en gemakkelijk bereikbaar via de licht rollende schuifdeur en wijd openende achterdeuren. De Vito is leverbaar in drie lengtes, de geteste versie 'Lang' is daarvan de middelste en heeft een laadvolume van 6,3 kuub. Prijzen beginnen bij € 16.990,- voor de 109CDI Economy; de 111CDI zoals getest komt op € 23.380,-.

  • Houd me op de hoogte over de Mercedes-Benz Vito
  • Lees meer over bestelauto's
Mercedes-Benz Mercedes-Benz Vito Bestelauto's

Uitgelicht aanbod

    Mercedes-Benz Vito 111 CDI Lang Business Professional Plus VOORZIEN VAN AIRCO+NAVIGATIE+TREKHAAK!!!! BTW VRIJ !!!

    Mercedes-Benz Vito 111 CDI Lang Business Professional Plus VOORZIEN VAN AIRCO+NAVIGATIE+TREKHAAK!!!! BTW VRIJ !!!

    • 2017
    • 167.327 km

    € 15.750

    Mercedes-Benz Vito 114 CDI Extra Lang 9G-Tronic | Camera | DAB+ | Navigatie | Climate | Trekhaak |

    Mercedes-Benz Vito 114 CDI Extra Lang 9G-Tronic | Camera | DAB+ | Navigatie | Climate | Trekhaak |

    • 2020
    • 16.588 km

    € 44.098

    Mercedes-Benz Vito 119 CDI Aut, 4-Matic, Lang, DC Leer, Navi, Camera, Vol Opties, NIEUWSTAAT

    Mercedes-Benz Vito 119 CDI Aut, 4-Matic, Lang, DC Leer, Navi, Camera, Vol Opties, NIEUWSTAAT

    • 2020
    • 30.995 km

    € 54.390

Meer Mercedes-Benz Vito occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Officieel: Mercedes-Benz V-klasse

    40
    • 7 november 2020

Lezersreacties (45) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mercedes-Benz Vito specificaties
  • Mercedes-Benz Vito occasions
  • Mercedes-Benz Vito video's
Advies en informatie
  • Mercedes-Benz Vito tests
  • Mercedes-Benz Vito gebruikersreviews
  • Mercedes-Benz Vito index
PREMIUM
Mercedes eVito - Eerste Rijtest

Mercedes eVito - Eerste Rijtest

De elektrificatie in bestelautoland loopt achter bij die van de personenauto’s, hoewel er zeker...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz Vito Lang 119 CDI (2015)

    Mercedes-Benz Vito Lang 119 CDI (2015)

    5
    • 20 januari 2021
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz Vito Lang 116 CDI (2012)

    Mercedes-Benz Vito Lang 116 CDI (2012)

    • 15 november 2020
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz Vito Dubbele Cabine (2017)

    Mercedes-Benz Vito Dubbele Cabine (2017)

    12
    • 17 september 2017
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz Vito Lang 116 CDI 4x4 (2011)

    Mercedes-Benz Vito Lang 116 CDI 4x4 (2011)

    2
    • 5 november 2015
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz Vito Kort 114 CDI (2015)

    Mercedes-Benz Vito Kort 114 CDI (2015)

    2
    • 22 februari 2015
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz Vito Lang 113 CDI (2012)

    Mercedes-Benz Vito Lang 113 CDI (2012)

    1
    • 29 juli 2014
  • Mercedes-Benz (2005)

    7
    • 5 december 2009
meer reviews
Test: Mercedes-AMG GT 63 S E Performance

Test: Mercedes-AMG GT 63 S E Performance

29

Een zuinigheidswonder is Mercedes-AMG’s eerste plug-in hybride niet, ontzagwekkend is de 843...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autotest
    Mercedes-Benz eVito - Test

    Mercedes-Benz eVito - Test

    13
    • 6 februari 2022
  • Nieuws
    Elektrische Mercedes-Benz eVito krijgt langere adem

    Elektrische Mercedes-Benz eVito krijgt...

    23
    • 8 december 2021
  • Nieuws
    Ex-Mercedes-medewerker sloopt tientallen nieuwe busjes

    Ex-Mercedes-medewerker sloopt tientallen...

    29
    • 4 januari 2021
  • Nieuws
    Mercedes-Benz Vito 'Power Edition': sier- en werkpaard

    Mercedes-Benz Vito 'Power Edition': sier-...

    5
    • 2 oktober 2020
  • Nieuws
    Amazon bestelt 1.800 elektrische bussen bij Mercedes

    Amazon bestelt 1.800 elektrische bussen...

    60
    • 31 augustus 2020
  • Nieuws
    Vanafprijs Mercedes-Benz eVito Tourer bekend

    Vanafprijs Mercedes-Benz eVito Tourer bekend

    7
    • 31 juli 2020
  • Nieuws
    In detail: vernieuwde Mercedes-Benz eVito

    In detail: vernieuwde Mercedes-Benz eVito

    18
    • 22 juli 2020
Merk
Merk
  • Nieuws
    Mercedes-Benz GLK - Facelift Friday

    Mercedes-Benz GLK - Facelift Friday

    5
    • 27 mei 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz wijst handbak vanaf volgend jaar de deur

    Mercedes-Benz wijst handbak vanaf volgend...

    36
    • 27 mei 2022
  • Nieuws
    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308 en Opel Astra

    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308...

    67
    • 25 mei 2022
  • Autosport
    Ferrari-teambaas nog niet onder de indruk van Mercedes

    Ferrari-teambaas nog niet onder de indruk...

    7
    • 24 mei 2022
  • Autosport
    Mercedes strijdbaar: 'Halve seconde gewonnen, er komt meer'

    Mercedes strijdbaar: 'Halve seconde gewonnen,...

    17
    • 23 mei 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz schetst nieuwe SL-varianten

    Mercedes-Benz schetst nieuwe SL-varianten

    5
    • 23 mei 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz laat mogelijke CLA-opvolger alvast zien

    Mercedes-Benz laat mogelijke CLA-opvolger...

    6
    • 20 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden