Gereden: Mercedes-Benz S-klasse
Misschien wel meer dan in welk ander segment zijn de auto's in de eredivisie van de automobielbouw een compromis. Aan de ene kant moet het een auto zijn waarmee je op de autobahn als rijder bovengemiddeld goed uit de voeten kunt. Aan de andere kant verwacht je achterin als een vorst op een vliegend tapijt van a naar b te zweven. Auto's in dit segment mogen op beide vlakken absoluut niet teleurstellen. Ga er maar aan staan als autofabrikant.
Speerpunten bij de vernieuwing van de S-klasse zijn het terugdringen van de ecologische voetafdruk, het verhogen van de veiligheid en het naar een nog hoger plan brengen van het comfort. Het eerste hebben we nog niet helemaal na kunnen rekenen, van het tweede hebben we gelukkig nog geen gebruik hoeven maken en over het derde … tja, als het om comfort gaat lijkt in de nieuwe S-klasse werkelijk niets te gek. Met de juiste opties aangevinkt heb je achterin geen bank maar twee luxe stoelen, aan bijrijderszijde met een druk op de knop zelfs uit te vouwen tot een sofa. Luisterend naar een geluidsinstallatie van het betere concertzaalniveau wordt de rug soepel gehouden met een hot stone massage. De stereocamera speurt ondertussen vanachter de voorruit het wegdek af op kuilen en bobbels, waarna deze vervolgens door het actieve onderstel proactief keurig worden weg gefilterd zonder dat de auto ook maar het minste spoor van deinerig gedrag vertoont. Het sluit naadloos aan op de wereld van het beste hout en het zachtste leer. Het vorstelijk bestaan achter in de nieuwe S doet de Maybach vergeten en geeft ze bij BMW en Audi het nodige om hun hersens over te breken.
Hoe dit paleis op wielen stuurt staat binnenkort in AutoWeek en het videoverslag op deze site.