Gereden: Mercedes-Benz C 43 AMG Cabriolet
Ragscherp comfort
Het motorenaanbod komt grotendeels ook overeen met dat van de gewone C, er is keuze uit zes benzinemotoren en twee diesels. Topmodellen zijn de AMG 63 en de 43 AMG. In gesloten toestand heeft de C met zijn stoffen kap en glazen achterruit de lijn van een coupé en dat staat hem goed. De koets ligt 15 mm dichter bij het asfalt dan bij de C Limousine en de vóór- en achterwielophanging zijn aangepast.
Vragen die je beantwoordt wilt hebben bij een cabriolet, zijn onder meer hoe het zit met de torsiestijfheid van de carrosserie en de ruimte op de achterbank. Nu is er geen sprake van een bank, maar van twee zitplaatsen en de leuningen daarvan zijn beide plat te leggen, om meer bagage kwijt te kunnen. Want de kofferbak is niet zo heel groot met zijn inhoud van 360 liter (met het dak omlaag is dat nog maar 285 liter).
Wij hebben vandaag met de 43 AMG gereden, met onder de kap – nee, niet de stoffen – een 3.0 V6 biturbo, goed voor 367 pk en 520 Nm. Een fantastische machine, zo hadden we al eens eerder ervaren in andere Benzen. En niet alleen de motor is subliem, de besturing en het onderstel ook. Het is bijna ongelooflijk hoe goed Mercedes erin geslaagd is om ragscherp weggedrag te combineren met een graad van veercomfort die je eerder in de Limousine zou verwachten. Zelfs in de modus Sport Plus is de C Cabriolet niet hard, maar ook absoluut niet vervelend soft. Dat is hij wel in de modus Comfort, de gulden middenweg is echter Sport. Echt indrukwekkend. De aandrijflijn, met de 9-traps automaat, is al even subliem en over de stijfheid van de koets hoef je je ook geen zorgen te maken. Prima voor elkaar. Meer over de nieuwe C Cabriolet lees je in AutoWeek nummer 24 en zie je in de video op deze site.