Gereden: Mazda6

Mazda6
Mazda6Mazda6Mazda6Mazda6Mazda6Mazda6Mazda6Mazda6Mazda6Mazda6Mazda6Mazda6Mazda6
Mazda ontdekte dat het ontwerp van de Mazda6 nog zo goed in de smaak viel, dat besloten werd de voor dit jaar geplande facelift uiterst bescheiden te houden. Het interessantste nieuws vinden we onder de motorkap.
Mazda ontdekte dat het ontwerp van de Mazda6 nog zo goed in de smaak viel, dat besloten werd de voor dit jaar geplande facelift uiterst bescheiden te houden. Het interessantste nieuws vinden we onder de motorkap.
In principe is de 2.0 CiTD nog dezelfde 1998 cc machine die hij was. En hij is ook nog steeds in twee uitvoeringen leverbaar. De 'gewone' versie kreeg er één pekaatje bij en heeft nu een vermogen van 121 paardenkrachten. Het koppel steeg van 310 naar 320 newtonmeter. De high power uitvoering ging er méér op vooruit. Het vermogen steeg van 136 naar 143 pk en het koppel nam met 50 Nm toe, tot 360 newtonmeter. Als resultaat hiervan valt de topsnelheid van de Mazda6 met de high power diesel nu iets hoger uit en wordt de grens van 200 km/h nèt overschreden. Afhankelijk van de carrosserievariant  heb je voor de sprint van nul naar honderd 9,5  tot 9,8 seconden nodig; zo'n seconde minder dan eerst. Ondanks de hogere prestaties is het gecombineerd verbruik voor allebei de versies gezakt van 6,5 naar 6,0 liter per honderd kilometer. De twee vernieuwde dieselmotoren - standaard voorzien van een roetfilter –  maken nauwelijks meer geluid dan vergelijkbare benzinemotoren.
Met de 2.0 CiTD high power-motor onder de kap kom je met de Mazda6 beslist vlot vooruit. De machine reageert enthousiast op het gas en hij pakt makkelijk vanuit lagere toerentallen op. Alle versies van de Mazda6 – behalve de wagens met 1,8-liter benzinemotor die een vijfbak houden – krijgen standaard een nieuwe zesversnellingsbak mee. Die doet z'n werk prima.
De basiskrachtbron – de 1,8-liter benzinemotor -  levert nog steeds 120 pk vermogen en ontwikkelt 165 Nm koppel. Het vermogen van de 2,0-liter benzinemotor gingen omhoog van 141 naar 147 pk; het koppel nam toe van 181 naar 184 newtonmeter. De 2,3-liter benzinemotor is nog steeds goed voor een vermogen van 166 paardenkrachten en een koppel van 207 Nm. Voor alle benzinemotoren geldt dat het gecombineerd verbruik omlaag ging. De 2,0- en 2,3-liter benzinemotoren kunnen gekoppeld worden aan een nieuwe automatische vijfversnellingsbak. Die komt in de plaats van de viertrapsautomaat die tot nu toe in gebruik was.
Uiterlijke wijzigingen
Hoe herken je de nieuwe 6? De smalle met heldere lenzen uitgevoerde koplampen zijn nu voorzien van donkere chroomkleurige sierranden. De vijfhoekige grille ligt wat meer verzonken en is vlakker. Het Mazda-embleem werd groter. De luchtinlaat in de voorbumper heeft ruimere afmetingen en in de hoeken zien we zilverkleurige sierranden. Het ruitmotief dat we tot nu toe in de grille en de luchtinlaat in de voorbumper vonden, is vervangen door honingraatmotief. Aan de achterkant komen we een enigszins gewijzigde bumper tegen, met reflectoren die door een horizontale inkeping met elkaar verbonden zijn. De achterlichten – met donkerkleurige lenzen - lopen iets rond de hoeken in de zijkanten van de carrosserie door. In het interieur valt vooral op dat de middenconsole niet langer in zilvergrijs maar in een donkere tint is uitgevoerd. De tunnelconsole, de sierlijst rond het dashboard, de armsteunen van de portieren en de portiergrepen hebben dezelfde kleur.
De volledige rij-impressie met de vernieuwde Mazda6 staat in AutoWeek 32, die op 3 augustus in de winkels ligt.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.