Gereden: Mazda Takeri Concept
Europa moet nog tot begin maart wachten tot het op de Autosalon van Genève kennis kan maken met de Mazda Takeri Concept. Wij konden op het Europese Mazda R&D Center echter al kort rijden met de concept-car, die de voorbode is van de nieuwe 6.
De Takeri wijkt - het is tenslotte een concept-car - natuurlijk behoorlijk af van de 6 die bij onze dealers komt te staan. Dat begint al als de Mazda-technici de motor starten: volgens de persinformatie heeft de auto een 2,2-liter turbodiesel onder de kap, maar het klinkt meer alsof er een Italiaanse sportwagen wordt gestart. Navraag leert ons dat er inderdaad een benzinemotor onder de kap ligt, maar de technici willen niet zeggen welk blok het dan wel is.
De technici drukken ons op het hart vooral rustig aan te doen: deze bewuste auto is de enige Takeri die er is en de auto moet ongeschonden op de Autosalon van Genève pronken. Ze kunnen gerust zijn: zoals het een goede concept-car betaamt, rammelt de Takeri dat het een lieve lust is en het laatste waar je dan zin in hebt zijn hoge snelheden. Geluidsisolatie ontbreekt en de besturing is bovendien nog wat zwaar. De transmissie is al wel de Sky-D automaat met flippers achter het stuur, die ook naar de 6 komt. Het interieur is sowieso sportief en erg fraai. Helaas vertelt ontwerper Peter Birtwhistle ons dat wensen van de Amerikaanse en Japanse markt een dergelijke middenconsole in de productieauto onmogelijk maken.
Alfa Romeo en Volvo als voorbeeld
Het is natuurlijk sowieso niet realistisch om van Mazda een perfect rijdende concept-car te verwachten. Vooral niet, omdat Mazda de Takeri Concept primair heeft gemaakt om de wereld aan het design van de volgende generatie 6 te laten wennen. Het exterieur van de concept-car is voor 90 procent gelijk aan dat van de 6 die in 2013 bij onze dealers komt te staan. De led-lampen rond de grille sneuvelen bijvoorbeeld, net als de futuristische deurgrepen en de futuristische buitenspiegels.
De Takeri ziet er sierlijk en sportief uit. Da's geen toeval: Mazda-ontwerper Ikuo Maeda, die de concept-car tekende, is een groot liefhebber van de klassieke Alfa Romeo's. Bovendien wil Mazda met dit design, mooie materialen in het interieur en innovatieve techniek (SkyActiv en het slimme i-Eloop remenergieregeneratiesysteem) hogerop: het Japanse merk wil net als Volvo tegen het premiumsegment aanschurken, meldt de Europese chef Design Peter Birtwhistle ons. Dat betekent namelijk hogere winstmarges, geen overbodige luxe met de ongunstige koers van de Yen in het achterhoofd.
Lees ons volledige verhaal over de Mazda Takeri Concept in AutoWeek 8, die vanaf woensdag 22 februari bij de winkels ligt.
Had je deze auto's al gezien?

Mazda 6 Sportbreak 2.0 HP GT-M *Leder * Trekhaak / Carplay / Camera / Navigatie / Cruise Control / Stoelverwarming / ECC CLima / PDC V&A / 19"LMV
- 2013
- 86.510 km

Mazda 6 Sportbreak Automaat 2.0 Sky-G 165 Luxury /Dealeronderhouden/Navi/ECC/Adaptive/Keyless/360 camera
- 2018
- 87.207 km

Mazda 6 Sportbreak 2.0 S-VT Touring*NL-Auto*Afn. Trekhaak/Climate-Control/Cruise-Control/Parkeersens.V+A/17 inch LM*
- 2009
- 282.145 km