Gereden: Mazda 6

Mazda 6 rijimpressie
Mazda 6 rijimpressieMazda 6 rijimpressieMazda 6 rijimpressieMazda 6 rijimpressieMazda 6 rijimpressieMazda 6 rijimpressieMazda 6 rijimpressieMazda 6 rijimpressieMazda 6 rijimpressie
Afgelopen week reden wij met de nieuwe Mazda 6 aan de Côte d'Azur, en werden we aangenaam verrast.
Vorige maand reden we op een afgesloten circuit al de eerste kilometers met de nieuwe Mazda 6 (AutoWeek 42), afgelopen week gingen we voor het eerst uitgebreid de openbare weg op met Mazda's best verkopende model. De schitterende omgeving van Saint Tropez vormde het decor voor de tweedaagse rit met de sedan-versie van de 6. Van de vier beschikbare motoren kozen we de 2.5 benzine, omdat deze nieuw is. De 1.8 met 120 pk, de tweeliter met 147 pk en de 2.0 diesel met 140 pk kennen we al uit de vorige generatie, hoewel Mazda de motoren wel wat zuiniger zegt te hebben gemaakt. De 2.5 heeft 170 pk en komt in plaats van de 2.3, die goed was voor 166 pk.
Wat meteen opvalt is de gelijkenis met de Lexus IS, en dat is niet zo vreemd: Mazda noemt de nieuwe 6 'premium' en wie Japans en 'premium' combineert, komt vanzelf bij Toyota's luxe-tak terecht. Maar tegelijkertijd is de 6 ook onmiskenbaar Mazda, dankzij de prachtig gevormde voorschermen, die inmiddels ook de 2 kenmerken en die we voor het eerst op de RX-8 tegenkwamen. Het geheel van vloeiende lijnen maakt van de 6 een auto die je wel mooi moet vinden, maar het geeft hem ook een CW-waarde van 0,27. Die moet samen met flinke gewichtsbesparingen het verbruik en de CO2-uitstookt flink beperken. Jawel, gewichtsbesparing: waar auto's van generatie op generatie steeds zwaarder worden, draait Mazda de zaken om. Was de nieuwe MX-5 ondanks grotere afmetingen al amper zwaarder dan zijn voorganger, de nieuwe 2 zit maar liefst 100 kg onder het vorige model en de 6 is, afhankelijk van de uitvoering, maximaal 35 kg lichter geworden. Ondanks toegenomen afmetingen en dito uitrusting. De meeste winst wordt gehaald uit staal met een hogere treksterkte, waardoor je met minder materiaal genoegen kunt nemen.
Dat relatief lage gewicht (1.295 voor de versie die wij rijden; een vergelijkbare Passat weegt ruim 200 kg meer) merk je ook bij het rijden. De 6 voelt heerlijk lichtvoetig aan en is bovendien erg neutraal in de bochten. Het onderstel is vrij strak afgesteld; op de slechte wegen die wij rijden voelt hij soms wat hard aan, maar op het Nederlandse asfalt zul je daar geen last van hebben en blijft het sportieve karakter over. De krachtsensatie van de nieuwe motor valt ons wat tegen, maar daar staat tegenover dat hij buitengewoon stil is. Stationair denk je bijna in een Prius te zitten.
Vanbinnen is de 6 op een hoger plan getild. En dat komt niet alleen door de mooie materialen; ook aan de ergonomie is gedacht. Zo is het stuur wat vlakker geplaatst, en de pook dichter bij het stuur gezet. In de duurdere uitvoeringen zijn veel functies vanaf het stuur bedienbaar. Een verrassing is de handgeschakelde zesbak; die voelt zo direct aan dat je bijna zou denken dat de pook rechtstreeks de transmissie in gaat.
De 6 komt in de eerste instantie als sedan naar ons land, met alleen de benzinemotoren, en dat staat begin januari 2008 in de planning. Een maand later komt de hatchback, en vanaf dat moment is ook de dieselmotor leverbaar. Maart is het de beurt aan de Sportswagon. De 1.8 heeft een vijfbak, de rest zes versnellingen vooruit. Een automatische vijfbak is alleen leverbaar op de tweeliter benzine. De prijslijst begint bij 25.795 euro, de Nederlandse importeur verwacht over heel 2008 zo'n drieduizend stuks van de 6 te verkopen. De speculaties over een razendsnelle MPS worden door Mazda Motor Europe getemperd: er wordt over nagedacht, maar er zijn zeker nog geen concrete plannen.
Video

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.