Gereden: Lexus LFA Nürburgring package

Lexus LFA Nürburgring package
Lexus LFA Nürburgring packageLexus LFA Nürburgring packageLexus LFA Nürburgring packageLexus LFA Nürburgring packageLexus LFA Nürburgring packageLexus LFA Nürburgring package
Hij is zo'n 70.000 euro duurder dan de 'gewone' Lexus LFA, maar dan kun je wel zo'n 7 seconden sneller over de Nürburgring. We rijden de hardcore-LFA op de plek waarnaar hij vernoemd is.

Rammelen in de gewone LFA je vullingen bij wijze van spreken na vijf hoeken uit je kiezen, in de Nürburging-versie ben je ze al na één bocht kwijt. Tjonge, wat is dit ding hard! Hij is nog eens tien millimeter verlaagd, en ook de demping is aangepast. Naar een comfortknop zul je tevergeefs zoeken; maximale focus en dito prestaties is waar het in deze vlijmscherpe Japanner om gaat, daarvoor worden geen concessies gedaan. Dat geldt al voor de reguliere versie, voor de Nürburgring package – waarvan er 50 gebouwd worden - dus helemaal. Wie een supercar zoekt met een groter dagelijks gebruiksgemak gaat maar bij een ander merk shoppen, zo is de boodschap.
Dankzij een splitter aan de voorkant en een prominente, vaste achtervleugel is er dertig procent meer downforce voorhanden. Tel hierbij nog de standaard gemonteerde semi-slicks, en de LFA Nürburgring heeft – hoe onvoorstelbaar ook – merkbaar nóg meer grip gekregen, en voelt in hogesnelheidsbochten nóg een fractie stabieler.

Motorgeweld
Gebleven is het overdonderende motorgeweld. Het huiveringwekkende gejank als je de V10 doortrekt naar 9.000 toeren, is onbeschrijfelijk; zo moet in een vorig tijdperk een F1-motor geklonken hebben vanachter het stuur.
Dat de 4,8-liter er 11 pk bij heeft gekregen en nu op 571 stuks komt, is te verwaarlozen. Sterker nog, dat is nodig om de toegenomen downforce te compenseren. De rechtuitcijfers zijn dan ook onveranderd: 0-100 km/h in 3,7 seconden, top 325 km/h. Niet minder indrukwekkend, natuurlijk.
Hoewel er geen officiële rondetijden worden gegeven, vertrouwde geestelijk vader Haruhiko Tanahashi me in een openhartig gesprek toe dat er al met al zo'n zeven seconden winst is geboekt op de Nordschleife, en dat deze über-Lexus het legendarische circuit afraffelt in 7.19 minuten, een tijd die vergelijkbaar is met die van de Porsche 911 GT2 RS en de Corvette ZR1.
Zó rap rijd ik niet rond, maar dat het desondanks haast onmenselijk hard gaat, besef ik pas goed wanneer ik achteraf de ruwe montage van de video aan het bekijken ben die we geschoten hebben (aanstaande vrijdag op www.autoweek.nl!). Wanneer ik zie hoe de kilometerteller zich in de diverse snelle bochtensecties veelvuldig beweegt tussen de 150 en 200 km/h, en hoe de LFA op de rechte stukken accelereert naar 285 km/h, breekt het zweet me uit...
Achter het stuur worden potentiële angstgevoelens voor de altijd op de loer liggende vangrails van de Groene Hel echter weggedrukt door het vertrouwen dat de auto me geeft. Als je het monster met respect behandelt en 'm de juiste input geeft, beloont hij je met een zeer transparant en voorspelbaar gedrag. De mooie balans, de ongekende reactiviteit, het lineaire motorkarakter, de supersnelle transmissie; hoe harder het gaat, des te meer alle componenten samen smelten tot één homogeen, spectaculair geheel. Of-ie zijn meerprijs waard is, vraag ik me niet eens af. Daarvoor is deze ervaring té uniek.

Vanaf vrijdagmiddag 2 september kun je de spectaculaire video van de LFA Nürburgring bekijken op deze site. Een uitgebreide rij-impressie volgt later in het blad.

Lezersreacties (31) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.