Gereden: Jeep Grand Cherokee

Gereden: Jeep Grand Cherokee
Gereden: Jeep Grand CherokeeGereden: Jeep Grand CherokeeGereden: Jeep Grand CherokeeGereden: Jeep Grand CherokeeGereden: Jeep Grand CherokeeGereden: Jeep Grand CherokeeGereden: Jeep Grand CherokeeGereden: Jeep Grand CherokeeGereden: Jeep Grand CherokeeGereden: Jeep Grand Cherokee
Vorig jaar maakten we al in Amerika kennis met de geheel nieuwe Jeep Grand Cherokee. Nu is ook de productie in Europa gestart.

Vorig jaar maakten we al in Amerika kennis met de geheel nieuwe Jeep Grand Cherokee. Nu is ook de productie in Europa gestart. 


De nieuwe Grand Cherokee is echt nieuw, maar nog wel zeer herkenbaar. Ten opzichte van zijn voorganger groeide hij in de lengte met 13 centimeter, zodat hij in dat opzicht precies tussen een X5 en een Discovery in zit. Toch oogt de Jeep ranker, compacter. Wat materiaalkeuze betreft, heeft Jeep weer een stap voorwaarts gemaakt, hoewel de kunststoffen nog steeds niet de hoogwaardige uitstraling hebben die we van de meeste Europese merken gewend zijn.
Onderhuids laat de Grand Cherokee veel nieuwe techniek zien. Allereerst op motorisch gebied. Aan de basis staat nu een 4,7-liter V8, gekoppeld aan een vijftrapsautomaat. De volgende V8 is een ware krachtpatser die we al kennen uit de Chrysler 300C. We hebben het dan over de Hemi 5.7 V8 met 326 pk en meer dan 500 Nm koppel. Toch wordt deze machtige V8 wat koppel betreft overschaduwd door de 3.0 V6 CRD. We hebben het in dit geval over de drieliter dieselmotor die Mercedes-Benz onlangs in de C-klasse introduceerde. Deze geweldenaar pompt er bij slechts 1.600 toeren al 510 Nm uit! Daar kan geen V8 tegenop. Het piekvermogen bedraagt 218 pk. Wat absolute prestaties betreft, blijft de Hemi V8 hem uiteraard voor, maar de diesel kan zich gemakkelijk meten met de 4,7-liter achtpitter. Gigantische lading
De machtige 5,7-liter V8 presteert moeiteloos en geruisloos, precies zoals je het wilt in een auto als deze. Vervolgens is de diesel aan de beurt. Deze motor maakt eigenlijk nóg meer indruk dan de Hemi V8. Hij is extreem soepel, zorgt voor een fikse duw in de rug en laat nauwelijks van zich horen. Hij reageert zelfs alerter op het gaspedaal dan de V8. De gigantische lading koppel (meer nog dan de 5.7) is op elk moment op afroep beschikbaar. En de basismotor? Die was niet beschikbaar voor een testrit, maar we verwachten dat deze 4,7-liter V8 met zijn 410 Nm koppel verre van onderbemeten is voor de Jeep.
De instapversie, de 4.7 Laredo, staat voor 59.400 euro in de prijslijst. Gezien de uitrusting en motorisering (een V8) absoluut scherp. Bij de concurrentie ga je altijd over de 70.000 euro voor een V8. De dieselversie is er vanaf 61.300 euro. Als totaalpakket is de jongste Grand Cherokee wel in orde. Fijne motoren met veel koppel, goed uitgerust en wat besturing en weggedrag betreft een sterke vooruitgang ten opzichte van de huidige versie. De kwel in de vorm van iets minder fraaie materialen in het interieur en de niet zo verfijnde achterwielophanging zijn hem daardoor iets gemakkelijker te vergeven.