Gereden: Jaguar XKR-S
Wanneer we de Jaguar XKR-S tijdens de introductie over het circuit jagen, is het alsof we in een pretpark zijn beland. Ten opzichte van de XKR ligt de S een centimeter lager bij het asfalt, is de vering zo'n dertig procent harder geworden en is de wielgeometrie aangepast. Resultaat: met name de neus is bijteriger geworden, waardoor deze snelste productie-Jag ooit (de XJ220 wordt beschouwd als een gelimiteerde oplage) met lekker veel precisie de bocht in is te dirigeren. Dat niet alleen, dankzij die grip van de voorwielen kun je de achterkant fantastisch met het gaspedaal bespelen. Met je rechtervoet stuur je maximaal 550 pk (da's 40 meer dan de gewone XKR) en 680 Nm (+55) naar de achterwielen, de mate van de drifthoek bepaal je dan ook met een centimeter meer of minder gas.
Allemaal leuk en aardig natuurlijk, maar de gemiddelde Jaguar-koper komt niet dagelijks op een circuit. Daarom staan, in tegenstelling tot Porsche, de letters R en S niet voor een uitgeklede lichtgewicht. Binnenin ontbreekt het je namelijk aan helemaal niets: van een uitgebreid infotainment systeem tot en met een volledig lederen aankleding, het zit er allemaal op een aan. Comfort, luxe en sportiviteit gaan hand in hand bij het Britse merk. In tegenstelling tot de buitenkant, waar onder meer de neus flink is aangepakt, is er in het interieur, op wat stiksels en logo's na en de rijkere standaarduitrusting, minder gebeurd.
Op straat, in het wild zeg maar, is deze brute roofkat pas écht in z'n element. Besturing en onderstel zijn niet zo scherp afgesteld als bij bijvoorbeeld die eerder genoemde Porsche 911 RS, maar het beetje behoudendheid dat er nog in zit, geeft enorm veel vertrouwen als je een bergpas over scheurt. Omdat er zoveel rust en controle in de koets zit, kun je haast ongemerkt ongelofelijk hard.
Een ware gentlemanracer met 'n ruig randje dus, deze XKR-S. Hij zit in de league van bijvoorbeeld een Aston Martin Virage. Met een prijs van 182.000 euro is-ie bijna 25 mille duurder dan de gewone XKR. Voor wie in dit segment shopt, lijkt dat geen onoverkomelijk gat. Je krijgt er namelijk wel een bijzonderder auto voor terug.
De volledige rijimpressie kun je lezen in AutoWeek 26, die vanaf 29 juni in de winkel ligt.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Jaguar XK 4.0 V8 Coupé | Airco (automatisch) | Gelaagde voorruit en getint glas rondom | Halogeen koplampen
- 1999
- 57.337 km

Jaguar XK 4.2 V8 Coupé | Cruise control | Elektrisch verstelbare en verwarmde voorstoelen | Lichtmetalen velgen 19"
- 2008
- 69.099 km

Jaguar XK 4.2 V8 Convertible
- 2006
- 170.912 km
Lees ook

In naoorlogs Engeland was brood en melk nog op de bon toen Jaguar snelste auto ter wereld bouwde

Met deze Jaguar XK rijd je er voor relatief weinig gaaf bij - Liefhebber Gezocht

Deze gerenommeerde gebruikte sportwagens koop je voor €25.000

Jaguar XK (2011) - Facelift Friday
