Gereden: Jaguar XF

BMW 5-serie kan z'n borst natmaken

Jaguar XF
Dat tijdens de introductie van de splinternieuwe Jaguar XF de eerste tussenstop op het circuit is, onderstreept de ambities van de Britten. De XF moet de dynamische benchmark worden in zijn klasse. Kan hij dat waarmaken?

Weinig XF-rijders zullen op zondag naar de Nürburgring toeren om een rondje over de Nordschleife te boenderen. Dus dat de XF S 4WD waarmee we op het circuit van Navarra rijden zich voor een auto van dit formaat behoorlijk capabel gedraagt op raceasfalt, moet je maar even ter kennisgeving aannemen.

Waar het natuurlijk om gaat, is het rijgedrag op de openbare weg. Daarvoor stappen we in de 2.0d met 180 pk en een R-Sportpakket. Jaguars nieuwe dieselmotor testten we eerder in de XE, en daarin misten we wat souplesse bij lage toeren. Dat wordt in de XF echter verdoezeld door de achttrapsautomaat, waarmee het blok een prima combi vormt. Wel is de viercilinder bij hogere toeren enigszins luidruchtig, al lijkt de XF iets beter geïsoleerd dan zijn kleinere broertje.

Wat gelijk opvalt, is het directe stuurgedrag. In tegenstelling tot de vorige generatie heeft de nieuwe XF elektrische bekrachtiging, maar die is gelukkig fijn uitgewogen – al missen we net een fractie communicatie die een hydraulische installatie wel heeft.

Het sportonderstel is stevig; het lijkt na het circuit statement nummer twee om ons eerst in deze uitvoering te laten rijden, want het zorgt zonder meer voor een flinke dosis dynamiek. Dat gaat echter wel ten koste van het comfort. Zeker op de slechter geasfalteerde delen van het Spaanse binnenland missen we raffinement, wordt het onderstel bij tijd en wijle wat bonkerig. Is dit een stap te ver voor een auto van dit statuur?

Nou, dat hoeft niet, want er is keuze. Als we even later in een uitvoering met adaptieve dempers stappen, toont de XF een veel uitgebalanceerder gezicht. Bij gematigd tempo is er veel meer rust aan boord, gaat de snelheid omhoog dan bijt de Jag zich zeer overtuigend in het asfalt en krimpt de auto als het ware om je heen.

De nieuwe, aluminium body is 28 procent stijver dan zijn stalen voorganger, bovendien maakt het de XF tot 190 kg (afhankelijk van de uitvoering) lichter. Al met al zorgt het voor een relatief lichtvoetig stuurgedrag, en vooral in mooie doordraaiers heeft de Jaguar een prachtige, haast speelse balans. De BMW 5-serie kan z'n borst natmaken.

De volledige eerste rijtest van de nieuwe Jaguar XF staat in AutoWeek 37, die op woensdag 7 september verschijnt.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (61)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.