Jaguar XF 20d Prestige (2016)

autoreview

Jaguar XF 20d Prestige (2016)

Signalement

UitvoeringXF 20d Prestige
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand laatst110.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mooie wagen, rijplezier present, maar mixed feelings bij het bijna afscheid

  • 110.000 km

Hallo allemaal, dit is mijn eerste review, maar aangezien ik dit een fantastische schat aan informatie vind bij het orienteren voor een nieuwe wagen, wil ik hier ook mijn steentje bijdragen.

De Jaguar XF kwam er in 2016 nieuw als leasewagen, na een Volvo V70, Alfa 159 en Volvo V60. Criteria bij de keuze (waarbij ook naar BMW 4GC en Audi A6 gekeken werd) waren ruimte, een off the beaten path keuze, wegligging en design in het algemeen. Ik ben geen gadgetfreak, dus de wagen is redelijk standaard uitgerust en qua uiterlijk hebben de 18 inchers op de Alfa me fortuinen gekost aan parkeerschade, dus daar verkies ik sindsdien praktisch comfort boven looks. En zelfs op standaardwielen vind ik wel dat deze auto voldoende uitstraling heeft.

De wagen heeft ondertussen 5 jaar dienst gedaan en gaat er binnenkort uit (wellicht komt er een Arteon SB, Alfa Giulia of A6 in de plaats, moet nog even gaan rijden en passen). Er komt dus geen nieuwe XF, obv de volgende + en - punten:

Positief:
- algemeen design, ik vind de wagen echt fantastisch geproportioneerd, vanuit alle hoeken.
- rijplezier: je merkt dat Jaguar ook sportwagens bouwt, qua wegligging was het van de Alfa geleden dat ik nog zo van een wagen genoten heb. Ik heb bewust de handbak gekozen (in leasetarief geen verschil met automaat), kwestie van de wagen af en toe in onbalans te kunnen brengen, zodat je zelfs met de basismotor (Belgische fiscaliteit ...) af en toe de achterwielaandrijving kunt 'pushen'
- voldoende ruim voor een gezin van 4, inclusief kleuter
- basismotor/diesel kan goed mee met het verkeer en is zuinig genoeg.
- fantastisch Meridian sound system

De kleine ergernissen:
- basisstoelen (leer) waren 2 stappen achteruit na de volvo fauteuils, ik blijf het vreemd vinden dat merken daar niet meer aandacht aan besteden. Stoelen zijn wat mij betreft bepalend voor de gebruikservaring van een wagen.
- voor mijn 1.85m is het moeilijk om een comfortabele rijhouding te vinden, vooral mij rechterknie heeft pijnlijk afgezien door een middentunnel die uit puur keihard betonplastic is gemaakt. Hopelijk is dat met de facelift opgelost.
- diverse afwerkingsdetails, bv afdekkingskap kofferklepvergrendeling die er net niet af valt, sleutels die spontaan desintegreren. Kan me niet inbeelden dat het de business case voor Jaguar zou veranderen als men daar iets betere materialen zou gebruiken.

Voor de rest werkte alles naar verwachting, met een relatief standaard uitgeruste wagen kan er ook niet zoveel kapot gaan.

Betrouwbaarheid is 2 keer een issue geweest, de wagen heeft 2 keer 4 weken in de garage gestaan, eerst voor een motorprobleem waarvoor geen oplossing werd gevonden en de tweede keer wegens afgekeurd bij de autokeuring owv een kapotte schokdemper, waarbij wisselstukken door COVID niet verkrijgbaar waren in Belgie gedurende een paar weken.

Ik moet wel zeggen dat de dealer en de leasingmaatschappe hun uiterste best hebben gedaan om alles naar behoren op te lossen (inclusief vervangend vervoer), fijne mensen en heel service gericht. Maar in de huidige markt en voor dit budget verwacht je een competitief product.

Al het bovenstaande heeft mij doen concluderen dat het fijn rijden was met de XF, maar 1 keer is voor mij genoeg. Bovendien ben ik niet -heb ik nu ontdekt- zo van het 'chique' dat de merkbeleving moet zijn (toegegeven: had ik kunnen weten), maar dat is persoonlijk. Ik wou een mooie sportieve familiewagen, geen maatschappelijke promotie. Ook hier weer is de dealer meer down to earth/beter dan de marketingafdeling van Jaguar, die nogal hoogdravend uit de hoek kan komen. Maar wellicht pas ik niet helemaal in hun doelpubliek, geef mij maar de knullige ambachtelijkheid van Alfa Romeo of het stijlvolle no nonsense van Volvo wat dat betreft.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens