Gereden: Jaguar XF Sportbrake
Vrijwel iedereen vindt hem de moeite waard. Jaguar ontwierp de XF Sportbrake helemaal opnieuw vanaf de B-stijl en dat heeft een strak ogende stationcar opgeleverd. Een stationcar ook die onder zijn behoorlijk strakke huid een aangename mate van praktische bruikbaarheid verbergt. Het is heel goed dat Jaguar niet in de val is getrapt om een sportief gelijnde Shooting Brake te maken, want achter in de nieuwe XF Sportbrake heb je vrijwel dezelfde ruimte als in een BMW 5-Serie Touring of een Audi A6 Avant. Op de achterbank is het zelfs verrassend goed uit te houden, omdat de Sportbrake stukken meer hoofdruimte biedt dan zijn broertje met vier portieren. Hier kan je als volwassene zowaar heel redelijk zitten! De achterbak met minimaal 550 liter is bovendien prima.
Alleen diesels
Jaguar levert de XF Sportbrake alleen met dieselmotoren, en dat blijft ook zo. Benzinemotoren acht het merk simpelweg niet rendabel op de Europese markten, en elders is de station niet leverbaar. Wij konden vandaag alleen de 200 pk sterke 2,2-liter uitproberen, en de sterkste variant van deze motor (hij is er immers ook nog met 163 paardenkrachten) blijkt prima op zijn plek in de XF. Verwacht niet te flitsende prestaties, maar hij is sterk genoeg om de bijna vijf meter lange auto vlot op gang te sturen. Dat is helaas niet het geval bij de standaard gemonteerde achttrapsautomaat, want die wil in de D-stand soms wat te afwachtend reageren op je gasvoet. Heb je minder haast, dan doet de achtbak totaal onmerkbaar zijn werk. Draai de ronde Gear Selector naar S en hij is beter bij de les, maar dat helpt een goed verbruik weer om zeep. Neemt niet weg dat de de viercilinder mooi rustig draait en voldoende pit heeft. Morgen stappen we over in de XF Sportbrake met drieliter zescilinder met 275 pk, eveneens dus een diesel, en die heeft ongetwijfeld power in overvloed.
Wil je dus onze uitgebreide Eerste Rijtest lezen over beide motorvarianten, lees dan AutoWeek nummer 45, die vanaf woensdag 7 november overal te koop is. Tegen die tijd hebben we bovendien een video voor je gemaakt, dus hou de site vooral in de gaten!