Gereden: Hyundai iOniq Electric

Ook de elektrische versie is fijn

Hyundai iOniq Electric

Hyundai zet grote stappen en de auto die daar misschien wel het meest symbool voor staat is de iOniq. Je zag onlangs al hoe de iOniq Hybrid het de Toyota Prius lastig maakt, de iOniq Electric is een volledig elektrische auto.

De dichte grille is het voornaamste uiterlijke kenmerk van de 100 procent elektrische iOniq. Daarmee onderscheidt hij zich van de andere twee iOniqs. Er komt in de lente van 2017 ook nog een plug-in hybrideversie. Natuurlijk heeft ook een elektrische aandrijflijn koeling nodig maar bij deze EV staat alles in het teken van zo weinig mogelijk luchtweerstand. Dat is aardig gelukt: 0,24 is de Cw-waarde.

In de neus zit de elektromotor met een vermogen van 88 kW, wat neerkomt op 120 pk. Indrukwekkender is de trekkracht van 295 Nm die meteen vrijkomt bij het wegrijden. De iOniq is op de eerste meters dan ook snel, zoals alle EV's. Van 0 naar 100 accelereren duurt 10,2 seconden. Door de lichte elektromotor voorin gaat de neus gaag de bocht om, de directe besturing en het gevoel daarin maken de iOniq electric een vlot reagerende auto. En dat is natuurlijk lekker in stadsverkeer, waarin zo'n EV nog altijd het best tot zijn recht komt.

In de rijstand Sport heb je maximum koppel, in Normal en Eco krijgt de auto duidelijk voelbaar een ander karakter en ligt de vermogensafgifte lager. Het regeneratief remmen, wat gebeurt zodra je het stroompedaal loslaat, varieert per stand maar je kunt het ook altijd zelf regelen met de flippers aan het stuur. Dat is erg handig, bijvoorbeeld wanneer je uitrolt voor een verkeerslicht dat op rood staat en je toch nog wat bij wilt remmen, zonder de daadwerkelijke rem te beroeren.

Dan de grote hamvraag: hoe ver komt hij op een lading stroom? Volgens de NEDC-cyclus 280 kilometer (30 meer dan de Leaf 30kWh). In de praktijk ligt het rond de 200 kilometer.

Het uitgebreide verslag staat over twee weken in AutoWeek.

Signalement

Merk Hyundai
Model Ioniq Electric Comfort
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 33.067

Specificaties

Brandstof elektrisch
Motor 1 elektromotor
Maximaal vermogen 88 kW / 120 pk
Maximaal koppel 295 Nm
Accu capaciteit (bruto) 31 kWh
Lengte / breedte / hoogte 4.470 mm / 1.820 mm / 1.450 mm
Wielbasis 2.700 mm
Massa leeg 1.420 kg
Laadvermogen 460 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 165 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,9 s

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (47)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.