Hyundai Ioniq Electric Premium (2017) #6
autoreview

Signalement
Uitvoering | Ioniq Electric Premium |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 16 km |
KM-stand laatst | 81.400 km |
Elektrische toppertje
- 81.400 km
De recensie van deze auto schrijf ik op het moment dat die bijna uit de lease is. De teller staat nu op ca. 81.400 km. Misschien een beetje vreemd om nu pas een recensie te schrijven, aan de andere kant, er is dan wel wat te melden.
Eerst een stukje historie. In 2017 mocht ik weer een nieuwe lease auto kiezen. De vorige was een Skoda Octavia. Op zich een prima auto, maar de facelift kon mij niet bekoren en dus op zoek gegaan naar wat anders. In die tijd bestond er nog een aantrekkelijk bijtellingstarief van 4% voor de BEV. Dus onderzocht ik ook het elektrische aanbod. De keuze was toen nog niet zo groot. Je had de Leaf 1, e-Golf en BMW i3 in het betaalbare segment. Tesla had alleen nog de S en X in het programma, de Model 3 was op dat moment nog niet beschikbaar. Ook de Opel Ampera-e was net te laat voor mijn keuze moment. Naast bovenstaande auto's was er ook de Hyundai Ioniq Electric. Die beviel mij meteen als beste van de elektrische opties en voldeed ook het meest aan mijn wensen/eisen. Na een proefrit was ik behoorlijk enthousiast. Ik had ook nog wat benzine modellen op mijn lijstje, maar de lage bijtelling (ook ik viel hiervoor) was een grote trekker. Zeker omdat mijn vrouw in die tijd nog geen vast contract had bij haar nieuwe werkgever en dan is de keuze tussen een paar tientjes of EUR 300 per maand netto bijtelling gauw gemaakt.
Voordat ik definitief voor een elektrische auto koos, had ik uitgebreid onderzoek gedaan op het internet en tig You Tube filmpjes bekeken van praktijktests. Ik vond het best spannend om de stap naar elektrisch te maken. Uiteindelijk was ik overtuigd en de positieve proefrit deed me de sprong in het diepe wagen. De keuze viel op de Premium uitvoering in de kleur zwart. De hoofd redenen voor de keuze voor deze uitvoering waren de verwarmbare voorstoelen en achterbank en het verwarmbare stuur, opties die ik heel veel gebruik in de maanden november t/m april. De Ioniq is standaard al voorzien van een warmtepomp. Mijn internet onderzoek had mij geleerd dat een warme auto in de winter veel van de accu zou vragen en daarmee de actieradius negatief zou beïnvloeden. Zonder deze opties is een BEV in de winter bijna niet lekker efficiënt te verwarmen en te rijden...althans, dat is mijn mening. Daarnaast is de premium versie uitgevoerd met allerlei hulpsystemen en kunstlederen bekleding plus een open dak. Die hulpsystemen werken prima, alleen de Lane departure heb ik standaard uit gezet. De piep bij het overschrijden van een lijn irriteerde mij mateloos. De adaptieve cruise control werkt prima en gebruik ik heel veel op de snelweg. Dat systeem werkt ook heel fijn in een file.
In oktober 2017 ben ik de auto gaan rijden. Net voor de winter. Dat was even wennen qua actieradius, maar de jaren daarna hebben geleerd dat de gemiddelde actieradius in de praktijk door het hele jaar zo rond de 200 km ligt. Deze auto is nog getest volgens de NDEC test (voorloper van de WLTP). Daarbij was de actieradius vastgesteld op 280km, maar dat heb ik nooit kunnen halen. Bij dagelijkse gebruik haal je in de zomer ca. 220 km en in de winter met vrieskou ca. 180 km. Laden is meestal thuis gedaan aan de laadpaal met een snelheid van 3,7 kW. Dit is voldoende voor de 28 kWh accu. Bij een compleet lege accu is die binnen 8 uur weer vol. Snelladen kan de Ioniq tot 70 kW. In de praktijk heb ik de 66 kW als hoogste snelheid gehaald. Prima te doen voor langere ritten. Een kwartiertje aan de snellader bij FastNed en ik kon weer verder.
De Ioniq is een hele efficiënte auto. Het gemiddelde gebruik over het hele jaar is 13,4 kWh per 100 km en ik rij veel op de snelweg. Daarnaast geeft de auto heel nauwkeurig de actieradius aan en ik heb slechts 1 keer laadstress ervaren. Maar dat was ook een kwestie van ervaring opdoen. Later is me dat nooit meer overkomen.
Over het algemeen ben ik heel positief over het rijden met een elektrische auto. De Ioniq is lekker soepel en redelijk snel, hoewel er maar 120 pk aan boord is. Maar met de 265 Nm (in sportstand 295 Nm) koppel kom je prima mee in het verkeer. Ook de instelbare regeneratie (3 standen) is erg prettig en maakt one pedal driving perfect voor in de stad en bebouwde kom.
In de afgelopen 4 jaar heb ik geen echte problemen met de auto gehad. Naast de reguliere servicebeurten is er in het eerste jaar een terugroepactie geweest voor de laadpoort. Deze scheen problemen te kunnen geven, maar daarvan heb ik niets gemerkt. De poort is vervangen. Ongeveer 5 maanden geleden is de aircopomp vervangen. De airco deed het nog prima, maar de pomp maakte herrie. Dat hoorde je met name als je buiten de auto stond. Ook die is onder garantie vervangen.
In de zomer zijn er twee banden vervangen na 77.000 km. Ik rij op Michelin Cross Climate+ banden (vier seizoenen) en dat is prima bevallen. De achterbanden zijn naar voren geplaatst en op de achteras de nieuwe. De voorbanden zijn nu dus ca. 81400 km oud en hebben nog profiel genoeg voor nog een paar duizend kilometer.
Deze maand komt er een einde aan de lease periode van de auto. De 4 jaar zijn bijna om en z'n opvolger staat te wachten. Toch zal ik geen afscheid nemen van de auto. We hebben besloten om de Ioniq als privé auto over te nemen van de lease maatschappij. Hij is perfect voor in de stad en mijn vrouw is een groot fan van de Ioniq. Haar Ford Ka was inmiddels 10 jaar oud en ze wilde graag deze auto gaan rijden. Het mooie is dat we nog net gebruik konden maken van de EUR 2000,00 subsidie regeling (voordat de pot leeg was) en met een redelijke overname prijs van de lease maatschappij, hebben we een mooie deal voor een technisch prima auto. Ook is de prijs van de 'brandstof' laag. Voor ca. EUR 6 kan je weer 200 km rijden en met laden op zonnige dagen via de zonnepanelen zijn de kosten nog lager. Dat redt je zelfs met een Ford Ka niet.
Een ander argument voor de aanschaf van deze auto is, dat ik de auto van nieuw ken. Ik ken de laadgeschiedenis en hoe de accu zich gedragen heeft. Deze accu levert nog dezelfde prestaties als in 2017 toen de auto nieuw was en het zou me verbazen als dat plots anders zou zijn.
En dan de volgende lease auto?...weer een elektrische?....nee, helaas!
Niet omdat elektrisch rijden niet bevalt, in tegendeel, maar om verschillende andere redenen. Een van de redenen is de actieradius. De volgende BEV moest toch wel minstens een WLPT van 400 km hebben. Dat is in de winter in de praktijk ca. 300 - 320km. De actieradius van de Ioniq met 200km in de praktijk is ok, maar soms ook wel wat krap als je verder wilt.
Op het wensenlijstje voor de volgende BEV stonden ook de noodzakelijke wintervoorzieningen (verwarmbare stoelen en achterbank, verwarmbaar stuur en warmtepomp). Na 4 winters BEV ervaring wil ik echt niet meer zonder deze opties. Als je dat hele pakket op een nieuwe BEV wilt hebben, dan kom je vaak in de duurdere uitvoeringen terecht (ca. EUR 47 - 50k) en dat werd lastig met het leasebudget. Daarnaast is mijn Oostenrijkse werkgever geen BEV fan. Vanwege problemen met BEV gebruik in andere Europese landen, heeft men de BEV voorlopig in de ban gedaan. Ook wilde ik graag weer een vakantie auto hebben. Daar is de Ioniq minder geschikt voor. Niet alleen vanwege de beperktere actieradius, maar ook vanwege de laadruimte. Die is voor dagelijks gebruik prima, maar voor vakantie (met vrouw en twee pubers) houdt het niet over. Ook had ik een wens voor een trekhaak voor de fietsendrager of een aanhanger. Kortom, het wensenlijstje wees steeds meer in de richting van een ICE. De keuze is uiteindelijk gevallen op een Kia Proceed. Over 4 jaar kijk ik wel weer wat er dan te koop is in BEV land en of mijn werkgever dan het BEV beleid inmiddels aangepast heeft.
Een ander belangrijk lease rijders punt is dat in de loop van de jaren het bijtelling voordeel voor de BEV sterk versobert is. Het financiële verschil tussen een BEV en een ICE is nu veel kleiner en dan gaan andere zaken (zie boven) zwaarder wegen. Ik noem dat altijd de kosten/baten/wensen analyse. Ondanks de hogere bijtelling viel die dit keer uit naar een ICE.
Ik heb ook nog even een PHEV in overweging genomen, maar dat is bijtelling technisch niet slim/aantrekkelijk. Een PHEV is vaak duurder dan dezelfde auto met een normale benzine motor. Om nu meer bijtelling te gaan betalen en de werkgever met het brandstofvoordeel er vandoor te zien gaan, ging me wat te ver.
Gelukkig kan (en zal) ik nog regelmatig genieten van het elektrisch rijden met deze fijne Ioniq.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Hyundai Ioniq – 2017 – 166.125 km - Accudegradatie

Occasion aankoopadvies: Hyundai Ioniq Electric

Hyundai Ioniq Electric (2018) - Volkswagen eGolf (2018) - Occasiondubbeltest

Hyundai Kona Electric - Ioniq Electric - Duurtestgarage

Vergelijkende Test: Hyundai Ioniq Electric en Hybrid
