Gereden: Honda Clarity Fuel Cell

Onderweg naar morgen

Honda Clarity Fuel Cell
Honda geldt als één van de grote voortrekkers van waterstoftechniek. Met de nieuwe Clarity Fuel Cell laten de Japanners zien dat ze al een behoorlijk eind op weg zijn, alleen zal die auto bij ons niet worden verkocht. Jammer?

Waterstof geldt nog altijd als een autobrandstof voor de toekomst. Vooral omdat er bij waterstofauto's geen schadelijke stoffen en CO2 uit de uitlaat komen heeft de energiedrager nog immer de aandacht van veel autofabrikanten. In 2008 kwam Honda voor het eerst met een waterstofauto, de van brandstofcellen voorziene Clarity FCX. Nu maken we voor het eerst kennis met zijn opvolger: de Clarity Fuel Cell (geen FCX), een gestroomlijnde sedan en lid van een familie die verder bestaat uit een puur elektrische Clarity en een plug-in hybride Clarity.

Het basisprincipe van de aandrijflijn draait bij de Clarity Fuel Cell nog altijd om een elektromotor die wordt gevoed door op waterstof werkende brandstofcellen. Dankzij alle ervaring die Honda heeft opgedaan met de eerste Clarity – en het nodige voortschrijdend inzicht – zijn er behoorlijke stappen gemaakt. Zo is de plaatsing van hoofdcomponenten op de schop gegaan, is de auto groter geworden en zijn de prestaties verbeterd. Met z'n 173 pk en 300 Nm en de prettige manier waarop dat vrijkomt, is de auto meer dan adequaat gemotoriseerd. De motor kent twee rijmodi, normaal en sportief. Verwacht bij dat laatste overigens geen gekke dingen. De reactie op het gaspedaal wordt in de sportstand fractioneel directer en bij gasloslaten wordt er iets meer op de motor afgeremd dan in de normale modus. Het is in geen van beide standen zo dat er een single pedal-effect optreedt zoals bij bijvoorbeeld de BMW i3. Wie zijn best doet, zou op een kilo waterstof 130 kilometer ver moeten kunnen komen, met maximaal 5 kg aan boord levert dat een actieradius op van 650 km. Net iets meer dan 400 km op volle tanks is met de deze auto echter een stuk realistischer.

Plannen om de auto bij ons te verkopen, zijn er niet. In de VS kun je er één leasen voor 369 dollar per maand. Pas bij de volgende generatie (die in 2021 technisch klaar moet zijn) verwacht Honda de brandstofcelauto ook bij ons op de markt te brengen.

Lezersreacties (107) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.