Gereden: Honda Accord diesel

Honda Accord
Honda begint de Europese dieselmarkt serieus te nemen. Voor het eerst komen de Japanners met een volledig in eigen huis ontwikkelde zelfontbrander, die deze herfst zal debuteren in de Accord.

Honda begint de Europese dieselmarkt serieus te nemen. Voor het eerst komen de Japanners met een volledig in eigen huis ontwikkelde zelfontbrander, die deze herfst zal debuteren in de begin dit jaar gelanceerde Accord.

Dieselmotoren zijn niet nieuw voor Honda. Ten tijde van de samenwerking met Rover was de toenmalige Accord (model '96) leverbaar met een oliestoker, een 2,0-liter turbodiesel. En ook de huidige Civic kan met een dieselkrachtbron worden besteld. Deze motor is betrokken bij Isuzu. Het is een enigszins lawaaiig aggregaat dat vooral bij fors accelereren veel herrie maakt. Dat je diesel rijdt, vergeet je niet in de Civic 1.7 CTDi.
Hoe anders vergaat het je in de nieuwe Accord 2.2 i-CTDi; de Honda-ingenieurs hebben lange tijd onderzoek gedaan naar dieselmotoren alvorens met een eigen diesel te komen, en hun research heeft z'n vruchten afgeworpen. De Accord i-CTDi is een behoorlijk stille metgezel. De common rail-diesel verraadt zich vooral als hij stationair loopt. Maar onder belasting houdt 'ie zich beschaafd op de achtergrond; de dieselnagel is dan nog maar nauwelijks hoorbaar. Honda heeft er ook het nodige werk van gemaakt om de resonanties van de dieselmotor naar de achtergrond te dringen. Veel aandacht is besteed aan de motorophanging – waarin toch weer Isuzu de hand heeft gehad. Een pendelconstructie absorbeert de trillingen en reactiekrachten van de motor. Bovendien heeft de fabrikant geluiden van de krachtbron zoveel mogelijk uit het interieur weten te weren door de motorruimte, de a-stijl en delen van het dashboard te isoleren.
Een snelle jongen is het echter niet, de Accord diesel; er zijn krachtiger common rails op de markt. Je moet behoorlijk op het gaspedaal gaan staan om er goed de gang in te houden. Niet alle 140 paardenkrachten lijken de weg naar de wielen te kunnen vinden.
Aan de andere kant is de nieuwe Honda-diesel een tamelijk spaarzame klant. Met een door de fabriek opgegeven verbruik van één liter dieselolie op iedere 19 kilometer troeft hij veel klassegenoten af; die staan bekend als een stuk dorstiger.
Bij Honda zijn de verwachtingen hoog gespannen; de speciaal voor de Europese markt ontwikkelde i-CTDi-motor moet volgens de Japanners vanaf komend najaar de motorruimte van circa de helft van alle verkochte Accords gaan vullen. De 2,2-liter turbodiesel zal ook z'n weg naar de CRV weten te vinden. De Civic blijft - wat ons betreft helaas - vooralsnog verstoken van de nieuwe dieselmotor. Prijzen van de Accord diesel zijn overigens nog niet bekend, de vanaf-prijs zal vermoedelijk tussen de 33.000 en 34.000 euro liggen.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.