Gereden: Ford GT

Ford GT
Ford GTFord GTFord GTFord GTFord GTFord GTFord GT
We reden de eerste GT op Europese bodem, in Nederland. Uiteraard stuurden we 'm direct richting Autobahn, 300 km/h haalt de GT op zijn sloffen...

We reden de eerste GT op Europese bodem, in Nederland. Uiteraard stuurden we 'm direct richting Autobahn, 300 km/h haalt de GT op zijn sloffen...

Tijdens de ochtendspits stappen we in de Ford GT. Met een rustig gangetje sukkelen we door het drukke verkeer. Een ware zelfkastijding. Gelukkig doemt al snel de enigszins bevrijdende snelweg al op! We voegen in, de bak staat in drie, en hebben vrij baan! De Eaton-compressor zet het op een huilen, 4.000 toeren, 5.000 toeren, de teller staat al over de 180 km/h, de voortstuwing wordt nog sterker, kloenk, tijd voor vier. Een blik schuin naar voren leert dat we al 220 km/h rijden! Gauw weer in de ankers, hoewel ik het er bijna voor overheb mijn rijbewijs op het spel te zetten. Wat een versnelling! Wat een adrenalinestoot! Laat die griepprik maar zitten, met deze boost komen we de winter wel door.
Tijd om te bedaren. Laten we maar even wachten tot we bij Beek via de A12 het land verlaten. Bij 120 km/h in de zesde versnelling draait het 5,4-liter V8-blok 2.000 toeren. 't Is een echte overdrive, want ook in 5 haal je al 330 km/h. Maar we kunnen het toch niet laten wat tussensprintjes te doen, zodra de voorligger naar rechts verdwijnt, gaat de rechtervoet naar beneden. Doe je dat in 3 dan is het alsof het overige verkeer met een reuzenmagneet naar achteren wordt getrokken, maar ook in vier, vijf en zes, is de auto niet bij te houden door andere auto's. De compressor komt er namelijk al bij 1.500 toeren in. Fantastisch, dat de GT zich zo schakellui laat rijden.

Stabiel bij 300 km/h
Maar da's nu even niet interessant. Als we de grens passeren, staat de GT in de derde versnelling, een lang stuk Autobahn strekt zich voor ons uit. Ongelimiteerd. De geluiden van de bulderende V8 en de huilende compressor zwellen aan tot een duivels kabaal. Woeshh, dat was 240 km/h, de meter die aangeeft met welke de boost de compressor werkt, staat rechts in de hoek. Tijd voor de vijfde versnelling. Het windgeruis bij de A-stijl klinkt als een woedende orkaan. Alsof een grote hand van boven de GT naar beneden drukt, zo stabiel voelt de GT. Een snelle blik op de snelheidsmeter leert dat het erg hard gaat. Dik 300 km/h! Een nieuw record! Maar direct moet ik in de ankers, een Nederlandse Opel Astra komt naar links. Bijna gaat de GT vol in de ABS. Da's het enige elektronische hulpmiddel dat' ie aan boord heeft. En daarmee is het een echte mannenauto. Wie deze auto op de limiet wil rijden, moet dus van goede stuurmanshuize komen, want als de 315 mm brede achterbanden hun grip verliezen...

Een uitgebreide rij-impressie kunt u lezen in AutoWeek nummer 47 die woensdag uitkomt.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.